IC problemen

Krachtsverlies op de IC

MUSCLES is een acroniem voor veel voorkomende oorzaken van krachtsverlies bij patienten op de IC.

Een belangrijke ham-vraag is of de spierzwakte is ontstaan tijdens de IC-opname of dat de spierzwakte van te voren al aanwezig was of misschien wel de reden is voor de IC-opname.

Diverse medicatie kunnen de oorzaak zijn, cq een bijdragende factor aan het ontstaan van krachtsverlies.

Spierzwakte die al voor de IC-opname aanwezig was, pleit sterk voor een nog niet gediagnosticeerde neuromusculaire aandoening.

Ruggenmergschade kan ook de oorzaak zijn van spierzwakte. In de regel zijn er aanwijzingen voor betrokkenheid van het centraal motorisch neuron zoals een voetzoolreflex volgens Babinski.

Een veelvoorkomende reden van spierzwakte is een critical illness neuromyopathie. Dit kan al na korte tijd op de IC ontstaan. Kenmerkend is dat de hersenzenuwen niet zijn aangedaan.

Verlies van spiermassa speelt vaak een rol op de IC vanwege bedlegerigheid. Tegenwoordig is er steeds meer alertheid om ondervoeding te voorkomen, maar gezien de verhoogde energiebehoefte van een IC patienten redenen waarom de patient tijdelijk geen orale voeding mag krijgen kan dit toch gemakkelijk ontstaan.

Het is altijd goed alert te zijn op elektrolytverstoringen als oorzaak van spierzwakte.

Bij een klein deel van de patienten zorgt een systeemziekte voor de spierzwakte.

In onderstaande dia een plan van aanpak.

Standaard bloedonderzoek bij patienten met spierzwakte op de IC. De laatst genoemde bepalingen zijn alleen op indicatie.

Laatst bijgewerkt: 3 januari 2018

Auteur: Jolanda Schieving