Virale meningitis - restverschijnselen

Welkom op het kinderneurologie forum. Door het plaatsen van een berichtje op het forum kunt u in contact komen met andere kinderen en ouders. Let op dit is een open forum. Dit betekent dat iedereen uw geplaatste berichten kan lezen. Om een bericht te plaatsen moet u zich aanmelden
Plaats reactie
Ineke_L
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 aug 2019, 11:56

Virale meningitis - restverschijnselen

Bericht door Ineke_L »

Hoi allemaal,

Mijn zoontje is iets meer dan 9 weken nu en heeft met 4 weken een virale hersenvliesontsteking opgelopen door het enterovirus. Hij heeft hiervoor enkele dagen in het ziekenhuis gelegen maar omdat het om een virus gaat, weekt antibiotica niet en moet het lichaam dit zelf opknappen. Zijn onstekingswaarden zijn al drie weken terug naar normaal, maar ons mannetje lijkt veranderd. Voor de ontsteking was hij heel erg rustig, maar sinds de hersenvliesontsteking is hij heel erg prikkelbaar (kan prikkels moeilijk verdragen) en slaapt overdag heel
slecht (hazenslaapjes van zo’n 30-45 minuten), valt moeilijk of niet zelf in slaap (inslapen lukt eigenlijk alleen bovenop mama), schrikt snel wakker (inbakeren helpt niet) en lijkt minder tevreden. Als hij slecht slaapt overdag, is het rond 18-20h drama (huilen en krijsen) van oververmoeidheid. In de avond valt hij van uitputting vaak wel goed in slaap en kunnen hem dan ook wegleggen. Slaapt in de nacht meestal ook goed.

Dit is niet iedere dag zo, maar wel zo’n 2 tot 3x per week (slecht slapen overdag en veel huilen).

Herkent iemand deze restverschijnselen als een overblijfsel van meningitis? En dan de virale versie? Hoe zijn jullie hiermee omgegaan? Tips zijn welkom (we volgende de 3 R’s voor hem om prikkels zo veel mogelijk te beperken). En is dit op een gegeven moment minder geworden of moet ik mij instellen op een baby en kind dat lang prikkelbaar zal blijven?

Alvast dank voor het delen van jullie ervaringen.
Mowriecke
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2019, 15:44

Re: Virale meningitis - restverschijnselen

Bericht door Mowriecke »

Onze zoon (inmiddels 5) heeft als pasgeboren baby ook een virale meningitis (en encefaltis) gehad door een enterovirus.
Ik zie dat je berichtje van augustus is, maar mocht je nog op zoek zijn, misschien kunnen we wat voor elkaar betekenen.
Ik hoop dat het inmiddels wat beter met jullie gaat.
Plaats reactie