Zelfstimulatie baby

Welkom op het kinderneurologie forum. Door het plaatsen van een berichtje op het forum kunt u in contact komen met andere kinderen en ouders. Let op dit is een open forum. Dit betekent dat iedereen uw geplaatste berichten kan lezen. Om een bericht te plaatsen moet u zich aanmelden
Gast

Re: Zelfstimulatie baby

Bericht door Gast »

Ja, ik herken het zeker, dat ze (in ons geval) het meer doet wanneer ze niet lekker in haar vel zit. Ik zie duidelijk een patroon dat ze meer krampt als ze in een groeisprong zit. Ze zit nu tussen twee sprongen, en nu heeft ze al een paar weken geen "aanvalletjes" meer gehad. Maar als ze in een groeisprong zit, wordt ze hangeriger, eet ze slechter, en verkrampt regelmatig. Dat duurt dan een paar weken, en dan is de sprong weer voorbij (loopt aardig synchroon met 'oei ik groei') en de zelfstimulatie ook.

Op youtube is een filmpje als je zoekt op 'zelfstimulatie'. Daar lijkt het veel op bij ons.
monique173
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2011, 20:54

Re: Zelfstimulatie baby

Bericht door monique173 »

hey allemaal. ik zit ook met een groot probleem en weet me geen raad. misschien kan iemand me helpen. ik heb een dochtertje van 11 maanden. ze is een heel lief en vrolijk meisje. vanf de 3 maanden begon de ellende. op de 1 of andere dag dronk ze bijna niet meer. 3x opgenomen geweest maar daar is ze alleen maar beobserveerd. ze zeggen dat ze een afkeer tegen eten heeft maar goed ik denk daar anders over. maar met de 3 maanden begon het ook met haar armen en benen. die zijn heel vaak stijf. het word steeds erger. als ik haar er niet uit haal ligt ze de hele dag zo. met alles doet ze ht. in der slaapt liggen haar benen ook constant stijf en met verschonen ook. als ik met haar speel op het kleed speelt ze met haar handjes en houd haar benen stijf. ik heb thuis verpleging voor haar eetprobleem die zeggen dat haar spierspanning niet goed is. als we haar staande houden wilt ze zitten en heeft slappe benen of heel stijf. ze hebben voor me de kinderarts opgebeld voor dinsdag voor gesprek om het neurologisch na te laten kijken. ik word er radeloos en verdrietig van. ik hoop dat iemand hier erkenning in ziet en dat me wilt delen. alvast bedankt. mvg monique
Erna

Re: Zelfstimulatie baby

Bericht door Erna »

Recent de berichtjes gelezen van de ouders van kinderen met zelfstimulatie. Onze dochter ( inmiddels 4 jaar) doet dit ook. Al van baby af aan. Voornamelijk als zij in de stoel zit. Met de benen wiebelen en met de armpjes strak op de tafel. Zij is dan ook in zichzelf gekeerd, rood gezicht en voelt warm aan ( soms met het zweet op haar voorhoofd)
Het zal vanzelf weer overgaan. Zelf zegt ze dat het haar een fijn gevoel geeft en ze er warm van wordt.
Ons valt op dat ze het voornamelijk doet als ze moe is, veel indrukken heeft gehad en in een groeifase zit.
Hopelijk hebben jullie hier wat aan.
Anna

Re: Zelfstimulatie baby

Bericht door Anna »

Hoi allemaal,

Ook bij onze dochter (nu 9 maanden) is zelfstimulatie geconstateerd. Vanaf 8 weken oud doet ze dit meerdere keren per dag. Eerst dacht ik dat het haar manier was om aan te geven dat ze moe was. Maar inmiddels is dit een manier van doen waar zij zich blijkbaar prettig bij voelt. Ook al is het onschuldig en kan het verder geen kwaad, merk ik wel dat haar motorische ontwikkeling sterk achter blijft. Onze dochter ligt dan ook merendeel van de dag in deze houding. Spelen doet zij bijna niet. We moeten haar echt op haar buik leggen of in de kinderstoel zetten en dan speelt ze wel. Een extra vervelende factor is dat zij met haar heupen een voorkeurshouding heeft, precies naar de kant waar ze ook tijdens zelfstimulatie ligt. We krijgen hier fysio voor maar doordat ze de hele dag aan zelfstimulatie doet, is het eigenlijk water naar de zee dragen. Inmiddels begin ik me een beetje moedeloos te voelen. Ze is zo'n lieve vrolijke baby, maar ik maak me toch best zorgen over haar ontwikkeling. Daarnaast vind ik het heel vreemd dat er zo weinig informatie over zelfstimulatie te vinden is...geen boeken, websites (behalve deze dan) etc. Ik hoop echt dat het snel overgaat, haar aanzetten tot spelen, rollen etc breekt me soms een beetje op. Het voelt als een dagtaak, terwijl ik bij anderen zie dat het meestal vanzelf gaat. Sorry voor mijn negatieve toon, in ieder geval bedankt voor jullie reacties op dit forum...dan weet ik dat wij niet de enige zijn!

Liefs Anna
emlichheimer
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jan 2011, 15:22

Re: Zelfstimulatie baby

Bericht door emlichheimer »

Anna schreef:Hoi allemaal,

Ook bij onze dochter (nu 9 maanden) is zelfstimulatie geconstateerd. Vanaf 8 weken oud doet ze dit meerdere keren per dag. Eerst dacht ik dat het haar manier was om aan te geven dat ze moe was. Maar inmiddels is dit een manier van doen waar zij zich blijkbaar prettig bij voelt. Ook al is het onschuldig en kan het verder geen kwaad, merk ik wel dat haar motorische ontwikkeling sterk achter blijft. Onze dochter ligt dan ook merendeel van de dag in deze houding. Spelen doet zij bijna niet. We moeten haar echt op haar buik leggen of in de kinderstoel zetten en dan speelt ze wel. Een extra vervelende factor is dat zij met haar heupen een voorkeurshouding heeft, precies naar de kant waar ze ook tijdens zelfstimulatie ligt. We krijgen hier fysio voor maar doordat ze de hele dag aan zelfstimulatie doet, is het eigenlijk water naar de zee dragen. Inmiddels begin ik me een beetje moedeloos te voelen. Ze is zo'n lieve vrolijke baby, maar ik maak me toch best zorgen over haar ontwikkeling. Daarnaast vind ik het heel vreemd dat er zo weinig informatie over zelfstimulatie te vinden is...geen boeken, websites (behalve deze dan) etc. Ik hoop echt dat het snel overgaat, haar aanzetten tot spelen, rollen etc breekt me soms een beetje op. Het voelt als een dagtaak, terwijl ik bij anderen zie dat het meestal vanzelf gaat. Sorry voor mijn negatieve toon, in ieder geval bedankt voor jullie reacties op dit forum...dan weet ik dat wij niet de enige zijn!

Liefs Anna
Hallo Anna!

Ons meisje(op het filmpje te zien) is inmiddels ruim 2,5 en doet het ook nog steeds. Soms is het de hele dag door(niet constant, maar zeker 20 keer), soms dagen helemaal niet. Het enige wat je niet moet doen is straffen. Wat ik vaak doe is direct afleiden zodra ik zie dat ze het van plan is. Of haar direct op haar buik leggen, dan kan ze het namelijk niet doen.
Heeft iemand, een neuroloog bijvoorbeeld, ook vastgesteld dat ze achter ligt in de ontwikkeling? Zo nee en kwam je zelf tot die conclusie? Laat dan een professional er naar kijken, je kunt zelf wel denken dat ze achter ligt, maar dit hoeft echt niet zo te zijn, elk kindje ontwikkelt zich anders en in een ander tempo.
Het hopen op "snel overgaan" moet je van je af zetten, dat geeft alleen maar meer stress voor jezelf en dat komt jou en je kleine niet ten goede!

En inderdaad, er is weinig over te vinden, artsen denken vaak dat het epilepsie is, totdat neurologisch onderzoek gedaan is en blijkt dat daar niets te vinden is.
Anna

Re: Zelfstimulatie baby

Bericht door Anna »

Dank voor je reactie!

Het CB had n.a.v. een filmpje van onze dochter geconstateerd dat het zelfstimulatie of epilepsie kon zijn. Toen ben ik gaan google-en en op deze site terecht gekomen en toen was voor mij al overduidelijk dat het zelfstimulatie was. We zijn toen doorgestuurd naar de kinderarts in het ziekenhuis en zij bevestigde dit. Op zich een geruststelling, want epilepsie is m.i. afschuwelijk en zelfstimulatie gelukkig onschuldig.

Afleiden werkt inderdaad het beste, alleen op haar buik leggen vind ze op zo'n moment niet leuk want dan stoor ik haar ;) , toch probeer ik het elke dag een paar keer. Ook mag ik dan haar beentjes niet vasthouden, dan wordt ze een beetje boos of gaat ze huilen.

Ze krijgt nu sinds een paar maanden fysio en zij heeft geconstateerd dat ze zich traag ontwikkelt. Ik zal aan de fysio eens vragen of ik me zorgen moet gaan maken. Misschien valt het mee.
Ondanks de trage ontwikkeling in de grove motoriek is de fijne motoriek weer heel goed, volgens de fysio. En ook kan ze al een paar weken gedag zwaaien en aanwijzen waar de klok hangt. Dit is weer vrij snel hoor ik dan van mensen. Dus ik probeer me daar maar op te richten als trotse moeder :)

En ik weet dat ik niet moet focussen op het zelfstimulatiegedrag, en moet proberen te accepteren dat dit bij onze dochter hoort. Dit lukt de ene keer beter dan de andere keer. De laatste paar weken heb ik er meer moeite mee dan anders. Komt misschien omdat we met dit weer wat meer aan huis gebonden zijn en dan valt het meer op. Daarbij heb ik het idee dat zelfstimulatie toeneemt als ze niet lekker in haar vel zit door een sprongetje of ziekte. En toevallig is ze de aflopen tijd verkouden geweest. Dus hopelijk zit snel wat beter in haar vel en nemen de 'aanvalletjes' ook een beetje af.

In ieder geval bedankt voor de tips, fijn dat je de moeite hebt genomen om te reageren!
mamaloe
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2010, 21:56

Re: Zelfstimulatie baby

Bericht door mamaloe »

Beste Anne, bij het lezen van jouw berichten voel ik jouw terechte frustratie. Ik ben de moeder die ooit het eerste berichtje heeft gepost en onze dochter (inmiddels bijna twee) heeft ook hele dagen in 'aanvalletjes' gehangen. Ook wij hebben naast fysiotherapie, osteopathie en zelfs gedragstherapie gehad. Niets hielp, helaas. Inmiddels is het bij ons van de ene op de andere dag vanzelf opgehouden. Dat gaat ook bij jullie gebeuren, de vraag is alleen wanneer en hoe kom je tot dan de tijd door.
Wat mij enorm geholpen heeft is een meer logische verklaring wat zelfstimulatie nou precies veroorzaakt en die wil ik je graag geven, mocht je dat nog niet weten.
Onze (vaak) dochters hebben de pech gehad dat ze op het moment dat ze een manier zochten om zichzelf te troosten waarschijnlijk last hadden van een blaasontsteking of urineweginfectie. Daar waar andere kindjes op dat moment ontdekken dat ze kunnen gaan huilen of duimen om troost te vinden, ontwikkelen onze dochters een beweging die troost geeft om het ongemak in hun schaamstreek tegen te gaan. De zelfstimulerende been- of heupbewegingen. Elke keer dat ze daarna troost zoeken, grijpen ze automatisch terug naar wat hun eerder troost gaf. Probeer daarom in tegenstelling wat onze artsen zeiden de aanvallen niet te negeren, maar troost je dochter. Zoek naar een knuffel of doek die je kleine koestert en probeer beetje bij beetje het automatische gedrag te doorbreken door een vervangende troost-methode te vinden. En maak je alsjeblieft geen zorgen over achterstand. Ook wij werden continue geattendeerd op een achterstand, welke logisch is omdat onze dochter de hele dag niets anders deed dan in aanvalletjes hangen. Zodra het afneemt doordat ze bijvoorbeeld gaat lopen haalt ze die achterstand ongetwijfeld weer in. Je voelt zelf als moeder en probeer daar goed naar te luisteren of het echt niet goed is of dat het een logisch gevolg is van minder spelen en ontdekken.
Ik hoop dat ik iets van je ongerustheid en moedeloosheid heb weg kunnen nemen. Mocht je meer vragen hebben, laat het me weten. Ik help graag!
Heel veel sterkte en ik denk aan julllie!
Anna

Re: Zelfstimulatie baby

Bericht door Anna »

Bedankt voor je reactie, fijn om te lezen hoe jullie hier mee omgegaan zijn. Dat geeft steun! En wat lief dat de moeite wordt genomen op dit forum om te reageren.

Inmiddels gaat het hier een stuk beter! Onze dochter kan nu goed op haar buik spelen en zowaar kruipen! En dit houdt ze best lang vol. Dus spelen doet ze nu volop en daar geniet ik als moeder van! Maar zodra we haar op haar rug leggen dan schiet ze in de zelfstimulatie houding. Gelukkig is dat maar een paar keer per dag, bijvoorbeeld tijdens het verschonen van haar luier. En daar stoor ik me niet meer aan. Doordat ze speelt en kruipt en gewoon een vrolijke blije baby is, heb ik zoveel meer rust waardoor ook de moedeloosheid, zoals ik schreef in mijn vorige berichtje, is verdwenen. Ik vind mezelf nu ook een stuk leuker als moeder, omdat ik er niet meer de hele dag mee bezig ben. Ook de fysio hebben we afgezegd, omdat ze hier erg gestresst van raakte. Ik volg mijn gevoel en probeer haar in haar waarde te laten. Ze ontwikkelt zich wat trager dan de rest, maar ze komt er wel. Op haar manier en dat is een geruststellend idee. En als de zelfstimulatie op een x moment verdwenen is, dan is dat heel fijn. Maar voor nu kunnen we er goed mee omgaan :-)

Nogmaal bedankt voor de steun!
Liefs Anna
isavdb

Re: Zelfstimulatie baby

Bericht door isavdb »

Ik heb hetzelfde voor met mijn dochtertje van ondertussen 8 maanden oud. Zou ik met jou eens in contact kunnen komen.

Groetjes

mamaloe schreef:Beste andere ouders,
De afgelopen weken zijn we door een rollercoaster aan emoties gegaan tijdens de zoektocht naar de oorzaak van de 'epileptische' aanvallen van onze dochter. Zij is nu 6 maanden en heeft 8 tot 10 keer per dag een aanvalletje die varieert van een aantal minuten tot soms wel een uur. De ene keer is ze snel 'eruit' te halen en kan ze weer contact maken, de andere keer lijkt ze 'erin' te blijven hangen en in een lager bewustzijn. Na 2 EEG's werd de diagnose Epilepsie gedaan, maar na een 3e bleek het toch wat anders. De twijfel rees doordat ze geen groeiachterstand heeft en soms door afleiding uit haar aanval te halen is. Nu weten we inmiddels dat het Zelfstimulatie betreft en blijkt het een gezonde ontwikkeling. Onze dochter schijnt op die manier haar eigen lichaam aan het ontdekken te zijn en door ritmische bewegingen haarzelf in een soort trance te brengen die prettig voelt, ook al komt het op ons door tussentijds huilen soms anders over.

Ik heb geprobeerd meer informatie op internet te vinden, vooral over tips van andere ouders en eventuele consequenties op latere leeftijd. Maar het lijkt wel een taboe onderwerp, omdat op latere leeftijd haar bewegingen wat ongemakkelijke momenten met zich mee kunnen gaan brengen, maar dan vooral voor ons als volwassenen en niet zo zeer voor onze dochters.
Wie van u heeft dezelfde ervaringen en wil daarover in contact komen?

Alvast enorm bedankt!
Mamaloe
Nanniie
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mei 2014, 17:09

Re: Zelfstimulatie baby

Bericht door Nanniie »

Hallo!
Mijn dochter doet dit ook. Vanaf dat ze 3/4 maand was. Ze is nu 2,5 en doet het nog steeds. Het is een hele poos weg geweest maar is ineens weer helemaal terug.
Mij mailen mag altijd nanda1989emmen@hotmail.com
Heb nog nooit andere ouders ontmoet of gesproken die dit ook hadden.
Plaats reactie