pavor nocturnus

Welkom op het kinderneurologie forum. Door het plaatsen van een berichtje op het forum kunt u in contact komen met andere kinderen en ouders. Let op dit is een open forum. Dit betekent dat iedereen uw geplaatste berichten kan lezen. Om een bericht te plaatsen moet u zich aanmelden
TAMF

Re: pavor nocturnus

Bericht door TAMF »

Hallo,

wij zijn er vorige week achter gekomen dat onze dochter van 7 ook last heeft van Pavor Nocturnus. Meestal is het één keer per nacht en dit na ongeveer anderhalf uur slaap. Het is wel elke avond. Dit ongeveer al 10 dagen.
Het is helemaal niet leuk als ouder om dit te moeten aanzien. Voorlopig heeft ze er zelf wel niet veel last van. Moest er iemand nog goeie tips hebben om de aanvallen te verminderen, dan zijn die altijd welkom.

mvg, TAMF
gast

Re: pavor nocturnus

Bericht door gast »

Hallo,

Onze dochter van 6 heeft ook al 2 jaar PV en doordat t haar helemaal uitputte zijn we doorgestuurd naar Kempenhaege (slaapcentrum)en heeft ze medicijnen gekregen (rivotril) deze helpen goed, je hebt wel een bepaald schema die je aan moet houden. Voor ons de uitkomst op een goede nachtrust, helaas is er ook een bijwerking en dat is dat ze tijdens de dagen van medicijnen erg "vervelend"is, woede aanvallen ed. Heeft iemand hier ervaring met t medicijn?? T wakker maken voor de aanvallen heeft bij ons nooit geholpen en volgens de arts in t slaapcentrum heeft onze dochter t in ernstige mate vandaar ook de medicatie..

Groetjes Joyce
gast

Re: pavor nocturnus

Bericht door gast »

Oja omdat ik maar weinig forums tegen kom over dit onderwerp heb ik een Facebook pagina aangemaakt onder de naam Pavor Nocturnus (nacht angst) hier kunnen jullie je verhaal en eventuele tips achter laten. Bedankt!!
Mirn

Re: pavor nocturnus

Bericht door Mirn »

AvB schreef:Hierbij wil ik even mijn ervaring met Pavor Nocturnus delen.
Ons zoontje heeft sinds zijn geboorte slecht geslapen en had al heel jong dan die 'angstaanvallen'. Uiteindelijk kregen wij de diagnose P.N. en dat gaf ons rust.
In die zin, dat je weet dat het geen psychische of andere oorzaak heeft.
Ookal kun je er niets aan doen, het is heel naar om je kind zo te zien.
Onze nachtrust heeft er ook ernstig onder geleden omdat het minimaal 6 keer per nacht gebeurde dat hij schreeuwde en huilde.
Dit heeft 6 jaar geduurd, elke nacht weer!...
Het goede nieuws is dat hij er daarna vanzelf helemaal vanaf is gekomen (gelukkig!).
Hij slaapt nog wel onrustig maar dat hoort bij zijn aard.
Hopelijk kunnen andere ouders hier wat positieve hoop uit halen dat het echt weer goed kan komen.
Veel sterkte en succes!
Mag ik jullie vragen hoe zich dit bij uw zoontje als baby uitte? Onze dochter van 15 weken heeft nu al voor de 2e keer vannacht geschreeuwd in haar slaap,
heel angstig klinkt ze dan. Het lijkt niet op huilen, maar echt op schreeuwen. ben erg bezorgd, ze is nog zo jong! En ik lees zo weinig ervaringen van mensen
waarvan hun baby dat heeft. Meer peuters en kleuters.
Evie

Re: pavor nocturnus

Bericht door Evie »

Ons zoontje is 3,5, en heeft ongeveer elke week wel eens last hiervan. Hij is dan zeer angstig, schreeuwt heel hard en trappelt met benen en armen.
In het begin leek hij te kalmeren als ik er was, maar de laatste tijd lijkt hij angstiger te worden als wij er zijn. Hij reageert ook angstig op schaduwen, en dat was eerst veel minder of niet.
Hij heeft als baby ook elke nacht gehuild, meestal later op de avond, en ook ontroostbaar. Ik weet niet of dat hetzelfde is geweest, maar dat weet ik nog wel. Het hield toen na een paar maanden op.
Later (na een jaar) kwam het weer terug, en kalmeerde hij als we met hem voor de tv gingen zitten. We hadden toen nog geen idee wat het was.

Nu hij ouder is, merk je dat hij niet wakker is (hij reageert niet op je, en hij kijkt niet naar je, ook praat hij dan niet.) Als ze zo klein zijn dan kan je dat niet echt zien, dus heb je ook geen idee wat er aan de hand is.

Ik heb ook het idee dat het vaker gebeurt als hij het te warm heeft, maar dat kan toeval zijn. Ik heb een waterdichte molton op het bedje, en ik heb ook een niet waterdichte dekmatras, die ik meestal gebruik. Als de molton erop ligt, dan gebeurt het vaak. Hij zweet dan ook veel meer.

Het is wel geruststellend dat het waarschijnlijk pavor nocturnus is, en het dus niet schadelijk is voor hem, al blijft het als ouders naar om mee te maken.
Katro

Re: pavor nocturnus

Bericht door Katro »

Onze zoon nu ruim 3 jaar heeft altijd al slecht geslapen.
Ondertussen hebben we al maanden meerdere malen per week te maken met nacht angst.
Ook wordt onze zoon om de 2 uur gewoon wakker en gaat dan met zijn hoofd slaan.
Zijn er nog kinderen die dit hebben?

Helaas is M. Zijn gedrag overdag behoorlijk pittig (soort frustratie) en we denken dat dit samen hangt met zijn nachtrust.
Wie heeft er tips?
Alvast bedankt
Claudia79
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2013, 20:00

Re: pavor nocturnus

Bericht door Claudia79 »

Jeetje wat een opluchting om te lezen dat ik niet de enige ben die er last van heeft. Ons zoontje van 5 heeft er nu anderhalf jaar last van. Gelukkig niet elke avond, eigenlijk alleen in bepaalde drukke periodes. Rondom de verhuizing, eerste keer naar de basisschool en nu dus ook. Waarom hij het nu heeft weet ik eigenlijk niet. Het is altijd een onrustige/slechte slaper geweest.
Soms kan ik moeilijk geloven dat het geen kwaad kan, het is zo ontzettend beangstigend....
Evie
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 aug 2013, 23:48

Pavor nocturnus en chocolade

Bericht door Evie »

Mijn zoontje heeft twee weken geleden een hele zware aanval gehad, het duurde een uur, we werden er gek van. Toen ik de volgende dag de zaken op rijtje zette, kwam het ineens bij me op dat hij als toetje een flinke hoeveelheid chocoladepudding had gegeten. En toen ik terugdacht, heeft hij het ook gehad toen hij 's avonds chocomel op had. Ik vermoed dat de chocolade een aanval triggert.
Ik heb lopen zoeken op internet(Engelstalig), en heb heel veel berichten gevonden van ouders met dezelfde ervaring, helaas geen bevestiging van artsen, maar ik vond het het proberen waard.
Ik heb hem nu op een regime met veel minder chocolade(hij is er gek op, vooral op puur), en als hij het eet/drinkt, dan voor de middag. Hij heeft nog geen pavor weer gehad, en normaal heeft hij het elke week wel een keer. Te kort om er iets zinnigs over te zeggen, maar wie heeft dit ook ervaren?
Evie
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 aug 2013, 23:48

Re: pavor nocturnus en chocolade

Bericht door Evie »

Vanavond als toetje een kleine brownie op, en ja hoor, nu net weer een aanval gehad.

Tot nu toe sinds laatse aanval geen chocolade meer gehad vanaf de namiddag, dus we durfden het te proberen met een kleine brownie, want we kunnen ons eigenlijk niet voorstellen dat het van invloed kan zijn.

Maar het wordt nu wel erg toevallig.

De andere zaken die we verdachten als triggers hebben zich inmiddels ook weer voorgedaan de laatste weken, zoals later naar bed, een drukke dag, verkouden zijn, stress, maar geen van deze heeft tot een aanval geleid, m.u.v. chocolade.
Roos

Re: pavor nocturnus

Bericht door Roos »

Pavor, ik dacht er vanaf te zijn.....
Mijn oudste zoon (nu 8 jaar) heeft er vanaf zijn 1e jaar last van gehad. Het begon met heel hard ontroostbaar huilen zon 3 keer per nacht altijd zo rond de zelfde tijden. Na heel wat dokters bezoekjes (ik dacht af en toe dat ik gek werd!!) Uiteindelijk door de arts van het club doorverwezen naar een slaapcentrum. Daar bleek hij dus pa or nocturnes te hebben. Gelukkig wist ik toen nog niet dat het nog heel wat jaartjes zou aanhouden. Mijn zijn is nu ongeveer een jaar zo goed als verlost van pavor. Af en toe, zo eens per maand een korte aanval. Maar nu begint zijn broertje van bijna 5 :cry: Het begon 4 maanden gelden met heel slecht in slaap komen. Meestal pas rond half 10 soms zelfs 11 uur. En nu dus pa or erbij. Het voordeel is dat ik weet wat het is. Maar het is doodvermoeiend en ons sociale leven heeft er zwaar onder te leiden.

Wel ontzettend fijn te lezen dat ik niet de enige ben. Hoewel ik het voor jullie ook heel naar vind. Goed te lezen dat chocolade invloed kan hebben op pavor. Dat komt dus voorlopig mijn huis niet meer in!!

Sterkte voor alle zwaar vermoeide :? Papa's en mama's
Plaats reactie