ontwikkelingsachterstand zowel grove motoriek als mentaal

Welkom op het kinderneurologie forum. Door het plaatsen van een berichtje op het forum kunt u in contact komen met andere kinderen en ouders. Let op dit is een open forum. Dit betekent dat iedereen uw geplaatste berichten kan lezen. Om een bericht te plaatsen moet u zich aanmelden
Plaats reactie
anitadiederik
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2011, 22:34

ontwikkelingsachterstand zowel grove motoriek als mentaal

Bericht door anitadiederik »

Beste ouders,

Mijn naam is Anita we hebben 3 kinderen waarvan onze middelste Eline een ontwikkelingsachterstand heeft.
Eline loopt best achter, ze kon met 16 maand goed los zitten.20 maand kon ze op haar billen schuiven met 28 maand ging ze staan en kon lopen met 3 jaar en 2 maand. Ook met praten komt ze achter ze kan nu wel zinnetjes maken met 4 woorden. Ze is begonnen met een Peuter Plus Groep in Raalte daar is ze nu alweer bijna een half jaar. We merken dat Eline vooruit gaat in alles.
Graag zouden we in kontakt komen met ouders die ong. hetzelfde hebben meegemaakt .
Gast

Re: ontwikkelingsachterstand zowel grove motoriek als mentaa

Bericht door Gast »

Een late reactie, maar ik lees het nu pas. Ik heb ook een dochter met een ontwikkelingsachterstand. Als je wil wil ik wel ervaringen uitwisselen.

Hoor het wel.

Groetjes Joyce
Gast 3

Re: ontwikkelingsachterstand zowel grove motoriek als mentaa

Bericht door Gast 3 »

Hoi Joyce en Anita,

Ik was aan het googelen en kwam dit forum tegen. Onze zoon heeft ook een ontwikkelingsachterstand. Hij is 27 maanden en uit de vragenlijsten komt een mentale ontwikkelingsleeftijd van 15 maanden naar voren. Hij praat niet, maakt wel keelklanken. Hij is gaan lopen net voor zn tweede verjaardag. Vorig jaar heb ik mijn vermoeden van een achterstand aangegeven en nu 1 jaar later en vele ziekenhuisbezoeken verder weten we nog niet veel meer. Er zijn een aantal syndromen uitgesloten, dat wel, maar toch blijft onzeker hoe de toekomst eruit ziet.
We hebben eind deze maand weer contact met de trajectbegeleiding van integrale vroeghulp en dan gaan we kijken naar wat voor opvang hij kan om hem goed te stimuleren! Een erg spannende tijd!
Een btje "lotgenoten"contact zou wel fijn zijn!
Groetjes Brenda
Gast

Re: ontwikkelingsachterstand zowel grove motoriek als mentaa

Bericht door Gast »

Hebben jullie ooit via een neuroloog gekeken of er syndromen bij de pas komen? Zo heb ik op 34 jarige leeftijd (als billenschuifelaar en late loper ) ontdekt dat ik aan een genetische afwijking lijdt.. het cowden syndroom wordt gekenmerkt door een groter hoofd dan gemiddeld en motorische achterstand........... Het zal waarschijnlijk niet zijn maar dat dacht ik ook...
emlichheimer
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jan 2011, 15:22

Re: ontwikkelingsachterstand zowel grove motoriek als mentaa

Bericht door emlichheimer »

Gast 3 schreef:Hoi Joyce en Anita,

Ik was aan het googelen en kwam dit forum tegen. Onze zoon heeft ook een ontwikkelingsachterstand. Hij is 27 maanden en uit de vragenlijsten komt een mentale ontwikkelingsleeftijd van 15 maanden naar voren. Hij praat niet, maakt wel keelklanken. Hij is gaan lopen net voor zn tweede verjaardag. Vorig jaar heb ik mijn vermoeden van een achterstand aangegeven en nu 1 jaar later en vele ziekenhuisbezoeken verder weten we nog niet veel meer. Er zijn een aantal syndromen uitgesloten, dat wel, maar toch blijft onzeker hoe de toekomst eruit ziet.
We hebben eind deze maand weer contact met de trajectbegeleiding van integrale vroeghulp en dan gaan we kijken naar wat voor opvang hij kan om hem goed te stimuleren! Een erg spannende tijd!
Een btje "lotgenoten"contact zou wel fijn zijn!
Groetjes Brenda
Gast 3 schreef:Hoi Joyce en Anita,

Ik was aan het googelen en kwam dit forum tegen. Onze zoon heeft ook een ontwikkelingsachterstand. Hij is 27 maanden en uit de vragenlijsten komt een mentale ontwikkelingsleeftijd van 15 maanden naar voren. Hij praat niet, maakt wel keelklanken. Hij is gaan lopen net voor zn tweede verjaardag. Vorig jaar heb ik mijn vermoeden van een achterstand aangegeven en nu 1 jaar later en vele ziekenhuisbezoeken verder weten we nog niet veel meer. Er zijn een aantal syndromen uitgesloten, dat wel, maar toch blijft onzeker hoe de toekomst eruit ziet.
We hebben eind deze maand weer contact met de trajectbegeleiding van integrale vroeghulp en dan gaan we kijken naar wat voor opvang hij kan om hem goed te stimuleren! Een erg spannende tijd!
Een btje "lotgenoten"contact zou wel fijn zijn!
Groetjes Brenda
Dag Brenda!

Je bent echt niet de enige....

Ons meisje heeft ook een enorme ontwikkelingsachterstand, zowel fysiek als mentaal.
Meisje is nu 34 maanden en hangt nog op het niveau van een 6-9 maanden oude baby.
Ze is geboren met verschillende syndromale afwijkingen en is daarom ruim een jaar geleden ook zeeer uitvoerig(op micro raster DNA-niveau) onderzocht op syndromen of oorzaken. Er is bij ons meisje geen syndroom aan te wijzen helaas, ook geen oorzaak van alles.
Ons meisje praat trouwens ook niet en maakt wat vage keelklanken. Sinds een half jaar zijn we erachter dat ze bijna niet kon horen. Daarop zijn er buisjes in haar oren gezet en merken we dat ze weer een stapje vooruit is gegaan.
Meisje loopt niet, kan niet zitten, is motorisch gestoord en beweegt ongecoördineerd, is contactgestoord en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Wat haar toekomst zal brengen is zeer onzeker, gezien het feit dat ze erg vatbaar voor van alles is.

Nu ik er aan denk trouwens, kan je zoontje wel goed horen? Dat zou het praat en loopprobleem ook kunnen veroorzaken.

Ons meisje heeft overigens een weblog die wij bijhouden, dus als je wilt kan ik je de link wel pm-en?

Groeten,
Arnaud
Gast

Re: ontwikkelingsachterstand zowel grove motoriek als mentaa

Bericht door Gast »

Hoi Joyce,

Wat fijn om een dat je een reactie hebt gegeven op mijn verhaal over ontw. achterstand van onze dochter. Graag zou ik met jou in contact willen komen, om ervaringen uit te wisselen. We zijn 1,5 week weer naar Nijmegen geweest, we kregen de uitslag van de spiebiopt. Gelukkig was het goed nieuws, onze dochter heeft geen spierziekte of een spierdistrofie. alleen de energie van de spieren is vrij laag. We gaan kijken of het misschien iets neurologisch is, of een bep. syndroom. We moeten volgende maand weer naar Nijmegen toe om de test te laten doen. Dit keer is het alleen maar observeren en geen operaties meer. Eline zit momenteel nog op een reguliere school, maar ze is al begonnen met een behoorlijke achterstand. Ze vindt het moeilijk, ze gaat wel vooruit a is het wel heel langzaam.

Sorry dat het zolang geduurt heeft kon een tijdje niet meer op de site komen. comp. problemen gr. Anita
Plaats reactie