pavor nocturnus

Welkom op het kinderneurologie forum. Door het plaatsen van een berichtje op het forum kunt u in contact komen met andere kinderen en ouders. Let op dit is een open forum. Dit betekent dat iedereen uw geplaatste berichten kan lezen. Om een bericht te plaatsen moet u zich aanmelden
Kim.

Re: pavor nocturnus

Bericht door Kim. »

Mijn beide dochters hebben ook pavor nocturnes. Mijn oudste dochter van 7 was 4 jaar toen het begon. Heel eng vond ik dat, heel hard gillen, langs me heen kijken, wartaal uitslaan. Af en toe ging ze heel hard over de bovenverdieping rennen. Het is nu trouwens veel minder bij haar.

Ik heb toen ook gezocht op internet en toen las ik over pavor nocturnus, klopte helemaal. Schoolarts vertelde mij dat dit heel vaak voorkomt bij kinderen tussen de 4 en de 12 jaar. Heeft te maken met het rijpen van de hersenen.

Sinds vorige week heeft mijn jongste dochter van 4 al 3x keer zo'n aanval gehad. Gelukkig weet ik wat het is en laat ik ze dan uitrazen en worden ze vanzelf even wakker, maar gaan dan ook meteen weer slapen. Gelukkig herinneren ze zich niets meer, zodra ze wakker zijn.
Gast

Re: pavor nocturnus

Bericht door Gast »

Ja ik herken dit ook direct.
Mijn zoon van 4 jaar bijna 5 heeft dit al vanaf dat hij 2,5 jaar oud was.
Het is niet elke avond maar zo een week elke avond tussen half 10 en 10 uur en zo heeft die het in een week maar 2 of 3 keer.
Het is wel stressmakend je wilt dat ze wakker worden maar je kunt ze niet troosten.
Doe je dat wel dan worden ze alleen maar gekker,
en een heleboel wartaal wat eruit komt.
ja ik vind dit ook niet wat en ik hoop echt dat het snel voorbij is.
Mo

Re: pavor nocturnus

Bericht door Mo »

Allemaal heel herkenbaar. Bij mijn dochter begon het met 3 en een half jaar( ze is nu 4). In het begin weet je niet wat er is. Ze leek wel een angstig opgejaagd beest. Bij elke toenadering sprong ze weer weg. En maar krijsen....
Gelukkig is het niet meer zo heel erg heftig. Het is voor mij nu bijna voorspelbaar wanneer ze een aanval krijgt. Een te drukke week , te veel afspraken of nieuwe dingen, ruzie of straf. Aan heb begin van de avond is ze al onrustig in haar slaap, af en toe een huiltje en dan midden in de nacht de aanval. Huilend wakker worden en ontroostbaar. In het begin duurde een aanval wel eens 45 minuten, nu 20 min. tot een half uur.
Het even wakker maken heb ik nog niet geprobeerd. Als ik het zie aankomen , ga ik het proberen.

Groetjes , Monique
miemsje

Re: pavor nocturnus

Bericht door miemsje »

Hallo,

Weten jullie of er meer bekend is van Pavor Nocturnus bij jonge kinderen. Ons zoontje heeft namelijk precies eender maar dit is bij hem al begonnen met 5 maanden. Hij is nu net 1. We gaan binnenkort eens met hem naar de huisarts want het zit ons echt niet lekker.

Hij slaapt nu een deel van de nacht tussen ons in want dan is hij sneller te kalmeren en hebben wij ook nog wat nachtrust. Wanneer hij krijst en huilt dan lijkt hij ook afwezig maar door het harde gillen gilt hij zichzelf ook weer wakker en dan wil hij alleen maar bij mij liggen en dan slaapt hij zo weer door. We worden een beetje moedeloos van onze omgeving aangezien we vaak te horen krijgen dat we hem maar moeten laten huilen, dat hij om aandacht vraagt of dat we hem verwennen door hem er uit te halen en te troosten. We voelen gewoon dat er echt wat anders is.

De symptomen van Pavor Nocturnus komen echt heel goed overeen, alleen weet ik dus niet of het ook mogelijk is op zo'n jonge leeftijd.

Gr. Karin
Gast

Re: pavor nocturnus

Bericht door Gast »

onze dochter was 10 maanden toen ze opeens al krijsend wakker werd. Na enkele maanden alles geprobeerd te hebben ben ik naar de kinderarts geweest. Toen kreeg ik de tip om haar te laten liggen (had dit al vele malen geprobeerd)

Nu is wordt ze 4 in oktober en heeft het nog elke nacht. Enkele maanden geleden heb ik nog eens mijn stoute schoenen aangetrokken, en een slaaptest gevraagd. ik had ook s'nacht opnames gemaakt. Aan de opnames hebben ze kunnen zien dat het een typische pavor nocturnus is. Ik maak haar elke nacht na een 2 tal uur slaap wakker. maar nu helpt dat ook niet meer echt. Ik denk dat ik eens iets alternatiefs ga proberen misschien osteopaat? iemand ervaring? Want ik zou zo graag nog eens doorslapen
mjkstier

Re: pavor nocturnus

Bericht door mjkstier »

wij slapen al twee jaar niet met onze jongste , nu drie jaar oud
wij hebben haar laten behandelen door een man die straalt afgelopen woensdag hij woont in Garminge drenthe en ze slaapt al twee volledige nachten door.
Wat ik zelf ook elke avond voor het slapen moet doen is met de ene hand haar hak vast pakken en met de andere hand contineu van wreef naar tenen wrijfen en dan een aantal keren met de hand boven de voet cirkels maken rechtsom, daarmee maken we haar hoofd rustig en leeg.
Geen idee maar probeer het eens
Ik juich nog niet te vroeg maar deze twee nachten hebben wij te pakken en dan krijgt je lichaam ook weer een klap want het is helemaal niet gewendt om te slapen hahaha

groetjes en sterkte allemaal
A. Hoeksma

Re: pavor nocturnus

Bericht door A. Hoeksma »

Hallo Miemsje,

Onze dochter heeft pavor nocturnus (door de kinderarts bevestigd) en dit is begonnen toen ze anderhalf was. Ze heeft het in een hele extreme vorm gehad en heeft 2,5 jaar bijna elke avond meerdere heftige aanvallen gehad waarbij ze ontzettend schreeuwde, hevig transpireerde, om haar heen slaan/schoppen. Pas na 2,5 jaar ben ik er achter gekomen wat ze had. Het gaat sinds ze naar de basisschool gaat stukken beter. Ze heeft er nu 1 a 2 x per week last van, en dat is voor ons al een hele verbetering. Ze word nu in januari 5 jaar. Ik wil je op het hart drukken dat je je niet te veel moet aantrekken wat de omgeving zegt. Ik voelde ook altijd dat mijn dochter het niet deed om aandacht te trekken, ik wist diep in mijn hart dat er iets anders aan de hand was, maar kon er geen pijl op trekken wat het was. Ik wil je heel veel sterkte wensen want ik weet hoe erg het is als je kind hier last van heeft.
miemsje schreef:Hallo,

Weten jullie of er meer bekend is van Pavor Nocturnus bij jonge kinderen. Ons zoontje heeft namelijk precies eender maar dit is bij hem al begonnen met 5 maanden. Hij is nu net 1. We gaan binnenkort eens met hem naar de huisarts want het zit ons echt niet lekker.

Hij slaapt nu een deel van de nacht tussen ons in want dan is hij sneller te kalmeren en hebben wij ook nog wat nachtrust. Wanneer hij krijst en huilt dan lijkt hij ook afwezig maar door het harde gillen gilt hij zichzelf ook weer wakker en dan wil hij alleen maar bij mij liggen en dan slaapt hij zo weer door. We worden een beetje moedeloos van onze omgeving aangezien we vaak te horen krijgen dat we hem maar moeten laten huilen, dat hij om aandacht vraagt of dat we hem verwennen door hem er uit te halen en te troosten. We voelen gewoon dat er echt wat anders is.

De symptomen van Pavor Nocturnus komen echt heel goed overeen, alleen weet ik dus niet of het ook mogelijk is op zo'n jonge leeftijd.

Gr. Karin
Gast

Re: pavor nocturnus

Bericht door Gast »

Hallo!!

Ik ben Beanca Schrijver. Mijn jongste zoon van 3,5 jaar wordt de laatste tijd ook steeds hard huilend wakker. Hij slaat of schopt niet, zoals ik in de andere berichtjes lees, maar hij lijkt wel een soort 'schokken' van zijn beentjes te hebben. Iets van trappelen, zeg maar. We proberen tot hem door te dringen, maar dat lukt absoluut niet. Mijn nichtje van net twee heeft ook vaak dromen en mijn zusje heeft de naam pavor nocturnus van het consultatiebureau gekregen. Nav dit heb ik ook maar op de naam gegoogled en het meeste komt wel overeen, behalve dan dat slaan en schoppen. Kan iemand mij zeggen of dit vaker er zo uitziet? Misschien begint het zo en wordt het later schoppen?

Ik vind het zo sneu om hem zo te zien. Soms heeft hij er helemaal geen last van, en soms een paar keer per week. Ik zou graag willen begrijpen wat er aan de hand is...

Misschien kan iemand mij hier antwoord op geven?

Groetjes,

Beanca
Gast

Re: pavor nocturnus

Bericht door Gast »

Ik heb gister een nieuw topic geopend met de vraag of pavor bij kleine kindjes voorkomt
maar lees nu net dit hele topic. Geweldig! Eindelijk herkenning!!
Ons zoontje is 22md en heeft al ruim een jaar lang
dan weer 2 weken elke nacht aanvallen
en dan slaapt ie weer 2 weken door.
Op dit moment heeft ie 's nachts steeds 2x een flinke aanval.
Wat te doen? De huisarts is niet bekend met pavor
maar lees hierboven over een kinderarts.
Hoe stellen ze pavor vast??
Bij wie moet ik aankloppen?
Gast

Re: pavor nocturnus

Bericht door Gast »

mijn zoontje van bijna 4 wordt ook wel es schreeuwend "wakker", dan zit hij nat van zweet recht en lijkt zeer angstig.
Het gebeurd niet elke nacht, soms met wat weekjes der tussen en ook maar één keer in de late avond.
Alleen rilt hij altijd hevig en lijkt hij ook vrij koortsig te zijn, ik haal hem dan ook uit bed om te troosten maar meestal wordt het dan erger en heel dikwijls moet hij dan ook braken.
Herkent iemand onze situatie en moet ik gewoon proberen om hem te laten in de hoop dat hij snel terug vanzelf inslaapt of is er toch meer aan de hand :?
Plaats reactie