ontwikkelingsachterstand

Welkom op het kinderneurologie forum. Door het plaatsen van een berichtje op het forum kunt u in contact komen met andere kinderen en ouders. Let op dit is een open forum. Dit betekent dat iedereen uw geplaatste berichten kan lezen. Om een bericht te plaatsen moet u zich aanmelden
Plaats reactie
cocootje

ontwikkelingsachterstand

Bericht door cocootje »

Onze zoon, 6 weken te vroeg geboren dus een prematuur, ontwikkelt zich langzamer dan gemiddeld. Het wordt nu echt duidelijk.Hij bereikt alle motorisch mijlpijlen later, zeker een paar maanden dan gemiddeld. Met anderhalf ging hij zich optrekken en staan. Nu is hij 22 maanden en loopt nog steeds niet los, maar aan onze handen. Hij loopt wijdbeens en houterig.Hij heeft onvoldoende evenwicht om zichzelf staande te houden. Hij kan los staan als hij iets met zijn buik tegen de tafel leunt.
Doordat hij niet los loopt, gaat hij verder achterlopen heb ik het idee. Inmiddels heb ik vroeghulp aangevraagd en is hij bij de kinderfsyio geweest. Deze zag een iets verkort linker beentje, zowel bovenbeen als onderbeen.Daarnaast was flexie minder mogelijk van de linkervoet dan van de rechter.

Zou dit misschien een oorzaak kunnen zijn het niet loslopen? Hij brabbelt veel in zijn eigen taal, spreekt nog niet met twee woorden, maar zegt papa, mama, ba (bal), wijst zijn neus op vraag aan en zijn oren en kan dierengeluiden nadoen. Hij zwaait dag en zegt dag.

Ik weet dat er tzt door onderzoek wel veel duidelijk zal worden (hoop ik). Maar ik zou graag horen of andere ouders dit bekend voorkomt en wat de oorzaak van zijn ontwikkelingsachterstand zou kunnen zijn.
sasroo
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 jul 2012, 20:28

Re: ontwikkelingsachterstand

Bericht door sasroo »

Hallo Cocootje,

het is natuurlijk moeilijk om een sluitend antwoord te egven op je vraag waar die ontwikkelingsachterstand vandaan komt. Onze dochter was ook prematuur (ook 6 weken) en een kind is dan gewoon nog niet 'af'. De ontwikkeling die in de baarmoeder zou moeten plaatsvinden, moet dan erbuite afgemaakt worden en dat kost meer tijd en energie, hoe vervelend dat ook is. Zij liep met 22 maanden net de eerste losse stappen door het huis, maar er zijn geen afwijkingen verder bij haar gevonden, dus als jouw zoontje een verkort beentje heeft en minder flexie, lijkt het me niet vreemd dat het dan nog wat langer duurt. had de fysio daar niks van te zeggen?Praten is niet direct zorgwekkend (hebben ze mij ooit geleerd op de PABO) hij zegt wel woordjes, dus waarschijnlijk is zijn passieve woorden schat al wel groot (begrijpt hij jou goed als je tegen hem praat?) en met een beetje geluk heb je over een maande of 2 opeens een enorme woordenexpolosie en ratelt hij de oren van je hoofd...
Als je je veel zorgen maakt moet je even contact opnemen met de kinderarts, die zal je veel beter antwoorden kunnen geven dan welke welwillende ouder hier op het forum ook...
(Overigens: onze dochter is inmiddels 6 jaar en je merkt er niets meer van dat ze ooit te vroeg geboren is, dus het kan allemaal goed komen)
S.H.

Mama van 3, waarvan de jongste (4 jr) epilepsie heeft (MIE)
Gast

Re: ontwikkelingsachterstand

Bericht door Gast »

Wij hebben ook een zoontje, dat wsl DCD heeft. Kenmerken: lage spierspanning (voelen dus wat slapper dan andere kinderen) laat met lopen, moeite met evenwicht bewaren, laat met praten, enz. Misschien dat je daar eens op kan gaan kijken?

Succes!
Loekie1
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2014, 15:34

Re: ontwikkelingsachterstand

Bericht door Loekie1 »

Wij hebben ook een zoon van 3,5 jaar met een ontwikkelingsachterstand. Hij kan nog niet zelfstandig lopen, alleen langs de meubels,en praten doet hij ook nog niet. Na veel onderzoeken in het ziekenhuis, is er nog steeds geen diagnose. Alleen dat hij een lage spierspanning heeft. Wie heeft tips voor ons qua motoriek en spraak? Alvast bedankt.
Gast

Re: ontwikkelingsachterstand

Bericht door Gast »

Het is enorm zeldzaam maar ontwikkelingsachterstanden kunnen ook een symptoom zijn van een genetische aandoening. In mijn geval was dat zo : lage spierpanning en een groter dan gemiddeld hoofdomtrek . (niet eens zo erg zichtbaar...) en dan 32 jr later de diagnose cowden syndroom.
Plaats reactie