Vertraagde motorische ontwikkeling

Welkom op het kinderneurologie forum. Door het plaatsen van een berichtje op het forum kunt u in contact komen met andere kinderen en ouders. Let op dit is een open forum. Dit betekent dat iedereen uw geplaatste berichten kan lezen. Om een bericht te plaatsen moet u zich aanmelden
Anoniem

Vertraagde motorische ontwikkeling

Bericht door Anoniem »

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd naar mensen die mijn verhaal herkennen.

Ons kindje is ruim 25 maanden nu en zijn motorische ontwikkeling loopt een eind achter, tot 22 maanden kon hij alleen maar zitten toen is hij gaan billen schuiven, hij kan nu net (ruim een maand) zelf gaan staan maar pakt dit totaal niet op, het lijkt wel of hij het niets snapt het kost hem ook nog veel moeite maar ik moet hem constant stimuleren anders doet hij alles gewoon op zijn billen.
Verder groeit hij slecht, hij is afgelopen half jaar 1 cm gegroeid en 500 gram afgevallen (hier maak ik me geen zorgen om aangezien hij in die tijd is gaan billen schuiven en heel slecht heb gegeten)
Verder is hij vaak mopperig, huilt veel (al vanaf baby) hij zit vaak te fladderen met zijn handjes.
Ik maak me nu af en toe echt zorgen, zijn er meer mensen hier die dit hebben meegemaakt? en is er een medische oorzaak uitgekomen? ons kindje is nog niet onderzocht.
Gast

Re: Vertraagde motorische ontwikkeling

Bericht door Gast »

Hoi,

Hoe zit het met zijn verdere ontwikkeling, brabbelt hij wel?
Als ik jou was zou ik eens bij de huisarts vragen of je naar de kinderarts mag. Als je hier op dit forum kijkt maak je je natuurlijk al zorgen. Kinderartsen kijken met een brede blik en kunnen gericht onderzoeken. Ons kindje was gewoon wat later met alles, maar de spraak kwam niet. Vanaf 2,5 jaar onderzoeken. Kwam uit dat ze vcfs had. Dit beeld komt totaal niet overeen met jou kindje hoor zo bedoel ik het niet. Maar wij hebben al wel de ervaring met een ontwikkelingsachterstand en toen ik na lang twijfelen uiteindelijk zelf bij de kinderarts zat was dit een opluchting. Ik werd direct serieus genomen. Ik heb hier zelf om gevraagd, niemand die mij ergens op wees omdat ze er verder wel gewoon uitzag en alleen iets achter liep.
Mijn ervaring is dat je zelf overal achteraan moet gaan. Als je nu heengaat kan je op allerlei gebied geholpen worden. En komt je kindje op vroege leeftijd in aanmerking voor bijvoorbeeld extra stimulering. Ook kan het zijn dat er niets aan de hand is maar dat je kindje gewoon niet de lijn van gemmidelde kindjes volgt. Ik zou toch eens verder gaan kijken.

Gewoon je gevoel volgen,

vriendelijke groet,

Henriette
Gast

Re: Vertraagde motorische ontwikkeling

Bericht door Gast »

Hoi ik wil je niet bang maken maar dat fladderen heeft wel iets te betekenen meestal iets autistisch hoop dat er wat aan heeft
Muppet
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mar 2012, 15:38

Re: Vertraagde motorische ontwikkeling

Bericht door Muppet »

Flapperen met zn handjes?
Hoe bedoel je dat?
Maakt hij schokkerige bewegingen?
Anoniem

Re: Vertraagde motorische ontwikkeling

Bericht door Anoniem »

Henriette: Ja hij praat heel goed en snapt alles prima!

Muppet: Hij fladdert echt met zijn handjes en terwijl knijpt hij heel snel zijn handjes tot vuistjes, hij doet dit vooral bij het uiten van emoties. ik heb al vaker gehoord dat dit met autisme te maken kan hebben maar hier is hij toch nog veel te jong voor om dit te kunnen zien?
Anoniem

Re: Vertraagde motorische ontwikkeling

Bericht door Anoniem »

Ik wilde nog even toevoegen dat hij wel vooruit gaat maar alles gaat heel langzaam, hij gaat nu wat vaker zelf staan (dit lukt alleen aan een tafel of bank) en loopt langs en achter.
Muppet
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mar 2012, 15:38

Re: Vertraagde motorische ontwikkeling

Bericht door Muppet »

Voor autisme ben je helaas nooit te jong. Mijn zoon is nog geen 5 maanden en is al autistisch.
Ga eens na bij een kinderarts of er mogelijkheid is tot een eeg scan en een MRI scan.
Veel sterkte :)
Gast

Re: Vertraagde motorische ontwikkeling

Bericht door Gast »

Ik zou zeggen niet meer bij de kinderarts blijven. Hup naar de neuroloog. Die gaan je misschien verder wijzen naar een geneticus indien nodig.
Anoniem

Re: Vertraagde motorische ontwikkeling

Bericht door Anoniem »

Gast: Ik vind het allemaal erg lastig, de KA denkt niet dat er niets mis is op medisch gebied, zij is bang dat we hem hier teveel mee belasten zodat hij motorisch nog verder door gaat achter lopen. Hij ontwikkeld op cognitief goed het is vooral op motorisch gebied. Zijn er ziektes die alleen op medisch gebied zijn? weet iemand dit?
anoniem

Re: Vertraagde motorische ontwikkeling

Bericht door anoniem »

Wat lastig. Maar als je kindje amper gegroeid is en ook nog afvalt lijkt me dat toch tekenen om verder onderzoek te doen en niet om af te schuiven op te bezorgde ouders. Als ouder heb je volgens mij een goede kijk op hoe je kind is. En als je je zorgen maakt: toch weer bespreken! ook over het onrustige huilen en fladder-gedrag.

Als het alleen motorisch is, kan een kinderfysiotherapeut misschien al veel doen.
Maar dan nog: eerst uitzoeken of er niet wat anders is.

Tip om voor bezoek aan arts belangrijke punten op te schrijven. Misschien kun je zelfs wat filmen?

succes!
Plaats reactie