spraakproblemen bij cerebrale parese

Welkom op het kinderneurologie forum. Door het plaatsen van een berichtje op het forum kunt u in contact komen met andere kinderen en ouders. Let op dit is een open forum. Dit betekent dat iedereen uw geplaatste berichten kan lezen. Om een bericht te plaatsen moet u zich aanmelden
Plaats reactie
mama Jerko
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jul 2011, 20:24

spraakproblemen bij cerebrale parese

Bericht door mama Jerko »

Hallo, mijn zoontje heet Jerko en is 4 jaar oud. Hij heeft de diagnose CP gekregen. Hij kan stappen, springen en fietsen. Hij heeft wel last van spierspanningen in de linkerzijde. Jerko heeft een licht mentale beperking en gaat naar het buitengewoon onderwijs. Jerko kan enkele woordjes spreken. Soms gebruikt hij een woord en dan gebruikt hij dit dan een hele tijd niet meer. Jerko begrijpt bijna alles wat je hem verteld. Nu zit Jerko erg in een 'brabbelfase'. Hij wil ons zoveel vertellen maar het lukt hem niet. We gebruiken ook SMOG (spreken met ondersteuning van gebaren) maar Jerko gebruikt dit zelf niet veel. Hij probeert ons veel duidelijk te maken door alles aan te wijzen. We zijn bang dat hij nooit tot praten zal komen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Gast

Re: spraakproblemen bij cerebrale parese

Bericht door Gast »

Onze zoontje wordt over een paar weken vier. Hij spreekt geen woord. Hij heeft een paar woorden gesproken, inmiddels vergeten. Verder is zijn fijne motoriek wel goed. Fietsen, rennen lukt goed.
Ik heb het idee dat hij veel begrijpt maar zeker weet ik het ook niet.
Zijn ontbreken van taal is volgens de neuroloog aan syndroom van doose. Maar zeker is dat ook niet.
Ik ben soms ook bang dat hij niet zal kunnen spreken. Naarmate de tijd wordt het alsmaar moeilijk. Nu zijn we wel bezig met het zoeken naar een geschikte soort onderwijs voor hem. Hij past er net niet ergens bij. Dit is wel heel vervelend. Maar goed, sterkte gewenst met jullie kind.
gr,
bezorgde moeder.
mama van lieke
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2011, 22:49

Re: spraakproblemen bij cerebrale parese

Bericht door mama van lieke »

hallo mama van jerko,

mijn dochtertje van 3 jaar heeft een hersenbeschadiging,is hypermobiel en heeft een slappe spierspanning.
ook is er iets met het chromosoon 7 maar dat word nog uitgezocht.
ook zij praat nog niet en maak me daar erg zorgen over :cry:
zij was met alles vrij laat zij ging zitten met 17 maanden,opstrekken aan de kast 22 maanden,lopen 2,5 jaar.
wij zijn nu zo ontzettend dat ze loopt :D
springen,fietsen lukt haar nog niet,ze begint nu een klein beetje met rennen :-)
ik snap heel goed je angst en onzekerheid,me dochtertje lieke loopt al ruim een jaar bij de logopediste en ook al gaat ze met kleine stapjes vooruit toch kost dat een hele hoop geduld ook voor haar.
ze gaat wel naar een gewone peuterschool en gaat 3 halve daagjes per week waarvan 1 keer in een speciaal klasje.
ze doet het harstikke goed en zij begrijpt net als jou jarko ook een hele hoop,lijkt me zo erg om wel alles in je hoofdje te hebben maar het niet kunnen zeggen/vertellen!
gelukkig kan lieke ook kwa aanwijzingen en kleine woordjes duidelijk maken wat ze wil.
de laatste tijd maakt ze wel weer meer brabbels/woordjes en merk ik dat ze of toch een beetje gefrusteerd is of ze maakt een sprongetje want ze gooit weer met haar speelgoed en gilt als ze iets niet mag of als ze d,r zin niet krijgt.
ze is ondanks haar beperking een pittige,vrolijke,eigenwijze,ondeugende,knuffelige lieve tante :D
mocht je nog vragen hebben dan hoor ik ze graag.
heel veel sterkte en hopelijk vooruitgang met jullie jarko
Plaats reactie