Erfelijkheid Pavor nocturnus

Welkom op het kinderneurologie forum. Door het plaatsen van een berichtje op het forum kunt u in contact komen met andere kinderen en ouders. Let op dit is een open forum. Dit betekent dat iedereen uw geplaatste berichten kan lezen. Om een bericht te plaatsen moet u zich aanmelden
Plaats reactie
pim
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2009, 13:06

Erfelijkheid Pavor nocturnus

Bericht door pim »

Onze zoon van 6 jaar heeft sinds kort Pavor nocturnus. Ik heb in mijn jeugd vergelijkbare aanvallen gehad. Alleen kon ik mij de enorme angst herinneren na afloop van een "aanval". Onze zoon niet. Kan het zijn dat Pavor nocturnus erfelijk is?
Graag een reactie.
Marten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jul 2010, 19:34

Re: Erfelijkheid Pavor nocturnus

Bericht door Marten »

Hoi Pim,
mijn zoon heeft ook last van Pavor Nocturnus. Hij is 2,5 jaar oud. Ik heb veel informatie gevonden hierover onder de naam: 'Night Terrors'. Deze site geeft veel antwoorden: http://www.nightterrors.org/
Zo ook over de erfelijkheid.
Het schijnt erfelijk te zijn; binnen onze familie heeft mijn vrouw als kind last gehad van bed plassen en mijn vader heeft vroeger veel last gehad van slaapwandelen. Ook de broer en vader van mijn vrouw hebben vroeger last gehad van angst aanvallen in hun slaap. Bed plassen en slaapwandelen zijn ook een vorm van Pavor Nocturnus (te lezen op die site..).
Ik weet niet of jou zoon er nog steeds last van heeft, maar ik ben benieuwd hoe heftig hij het heeft en hoe jullie hier mee omgaan tijdens een aanval. Onze zoon schreeuwt soms de hele boel bij elkaar met zijn ogen open maar is dan totaal in slaap.
aj

Re: Erfelijkheid Pavor nocturnus

Bericht door aj »

hallo ik heb een zoontje van 9 jaar en heb juist gelezen dat hij pavor nocturnus zou hebben. Hij komt toch in bepaalde periodes bijna elke nacht wakker al tierend en schoppend. Hij kijkt dan naar mij alsof ik een geest ben. Het is echt angstig. Meestal na enkele minuten proberen komt hij toch wakker en legt hem terug te slapen. Heeft er soms iemand meer uitleg hierover of enkele tips hoe we dit beter kunnen aanpakken.
Marten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jul 2010, 19:34

Re: Erfelijkheid Pavor nocturnus

Bericht door Marten »

Hallo, mijn zoon had hier sterk last van tussen 2 en 3,5 jaar oud. Daarna werd het minder en korter van duur. Nu is hij bijna 8 en is het volledig verdwenen. Gelukkig, want ik begreep toen dat sommige er hun hele leven aan vast zitten.
Wat kan je eraan doen: Vooral niet proberen te troosten, vastpakken of zelfs uit bed proberen te tillen. Als het goed is gaat het, soms pas na 20 minuten voorbij. Het kind weet er de volgende dag niets meer van. Wij hebben hem destijds, na wat adviezen, homeopatische druppels gegeven en zijn een aantal keren naar de ostiopaat geweest. We weten niet of dit geholpen heeft.. Ook lieten we hem vaker plassen tijdens de nacht en net ervoor. Hij is eroverheen gegroeid denken wij. Er valt wel meer over te lezen via google: 'Night terror'. Maar het was ook bekend bij onze kinderarts bij het consultatiebureau.
conquista
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 nov 2015, 21:38

Re: Erfelijkheid Pavor nocturnus

Bericht door conquista »

Mijn broer heeft geslaapwandeld en dat bleek wel van belang bij het slaapcentrum.

Wat betreft het herinneren.. ze zeggen dat een kind het zich niet kan herinneren, omdat ze daarna in slaap vallen, maar bij mijn dochter is het heel extreem en zij reageert fysiek zo heftig dat ze wakker wordt terwijl ze in die aanval zit (en dus schopt, slaat of met dingen gooit). Zij weet dan wel degelijk dat ze dat doet, alleen kan het niet plaatsen.
Plaats reactie