herseninfarct na waterpokken bij peuter

Welkom op het kinderneurologie forum. Door het plaatsen van een berichtje op het forum kunt u in contact komen met andere kinderen en ouders. Let op dit is een open forum. Dit betekent dat iedereen uw geplaatste berichten kan lezen. Om een bericht te plaatsen moet u zich aanmelden
Plaats reactie
ilzevos
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2010, 23:09

herseninfarct na waterpokken bij peuter

Bericht door ilzevos »

Ik ben op zoek naar ouders van kinderen die een herseninfarct hebben gehad op jonge leeftijd. Mijn zoontje was 15 maanden toen hij een herseninfarct kreeg, de oorzaak was het waterpokkenvirus. Graag zou ik in contact willen komen met ouders van kinderen of iemand die op jonge leeftijd ook een herseninfarct hebben gehad. Ben erg benieuwd hoe het nu allemaal gaat, na het herseninfarct.
Mijn zoontje heeft aan de linkse kant van z'n lichaam een spastische arm/hand en been/voet, een restverschijnsel van het herseninfarct. Hij krijgt veel therapie, zoals ergotherapie en fysiotherapie, op deze manier hopen we dat zijn spasticiteit minder wordt.
Ik zou graag in contact komen met lotgenoten om hier over te praten, het komt nl heel weinig voor en voel me vaak onbegrepen door mensen die gewoon "gezond" zijn. Mensen geven allemaal goedbedoelde adviezen en pep-talk, maar helemaal de oude zou mijn zoontje nooit meer worden.... :(
Gast

Re: herseninfarct na waterpokken bij peuter

Bericht door Gast »

hoi Ilze,

Ik lees nu je berichtje en ik weet wat je moet door maken. maar echt geloof me: kinderen kunnen meer aan dan wij denken. Mijn zoontje heeft een val van de hooizolder (6 meter) overleeft en hij kan alles weer. Hij viel op zijn hoofd waardoor hij een hersendruk van 65 had en zijn schedel was aan stukken zijn holtes gebroken, traumatisch hersenletsel, bloedingen in zijn hoofd en 2 gebroken benen. De arts heeft een stuk (zo groot als een schoteltje) uit zijn schedel gehaald om de druk te verlichten en hij heeft 2 weken in coma gelegen. hij had dezelfde klachten als jou zoontje alleen dan aan de rechterkant. en het zal nooit meer helemaal goed komen maar hij doet nu bijna alles weer. kan goed met zijn vriendjes meekomen en als hij gewoon loopt zie je niets aan hem. gezonde hersencellen nemen functies over. alleen heeft dat wel tijd nodig. ik wens je veel sterkte want het is een zware weg.
Gast

Re: herseninfarct na waterpokken bij peuter

Bericht door Gast »

p.s. mijn zoontje was 7 toen het gebeurde en nu is hij 8.
het is nu 10 maanden geleden.
Gast

Re: herseninfarct na waterpokken bij peuter

Bericht door Gast »

Hi Ilze, mijn zoontje van 18 maanden heeft in november ook een herseninfarct gehad vermoedelijk door het waterpokkenvirus. We haalden hem 'sochtens uit bed met een verlamde linkerkant. Je weet inderdaad niet wat je overkomt. Zowel het herseninfarct is onbegrijpelijk maar ook het herstel is hier onbegrijpelijk. Ze hebben ons verteld dat er tot een jaar na dato er nog herstel kan optreden maar gelukkig gaat het nu al zo goed dat je er bijna niets meer van ziet.

Groeten Mascha
Gast

Re: herseninfarct na waterpokken bij peuter

Bericht door Gast »

onze dochter heeft dit gehad met 2,5 jaar, een half jaar na de waterpokken.
staar je niet blind op dat jaar, een jaar lang treedt er herstel op mbt zenuwbeschadiging, maar zelfs NA dat jaar worden zaken nog steeds beter. helemaal bij kinderen, misschien omdat jonge kinderen nog veel aan moeten leren. en veel dingen nog niet zijn opgeslagen in de hersenen.
in eerste instantie zie je veel en snel verbetering, maar dachten we in ons achterhoofd al, zal ze kunnen fietsen, is er niets met haar evenwicht, en zwemmen?
ze moest er harder voor werken, maar ze doet alles, door het fietsen en het steeds oefenen van beweging links en rechts tegelijk, zien we zelfs na 5 jaar nog verbeteringen, klein, langzaam aan, maar ze zijn er zeker.
fietsen en zwemmen heeft hier zeker aan bijgedragen, het zal geen herstel meer zijn zoals in het eerste jaar, herstel van beschadiging, maar (zoals al hierboven genoemd) herstel door overname van andere delen van de hersenen.
Kinderen zijn sterker dan volwassenen, het mooiste voorbeeld (mooi? ontroerend) was ong 5 uur na aankomst in het ziekenhuis, linkszijdig verlamt, maar wel een loopreflex gelukkig, wilde ze uit bed, moeilijk lopend door de gang, en de kleurtafel moest even bezocht worden natuurlijk, terwijl ze kleurt verschuift het papier, even denken en binnen seconden pakt ze haar verlamde linkerhand, legt hem op het papier en kleurt verder, denken en doen in oplossingen, ik als volwassene had 3 weken in therapie gemoeten om het "ongeluk" te verwerken.

RIntse
mama van Lisa

Re: herseninfarct na waterpokken bij peuter

Bericht door mama van Lisa »

Hey,
ons dochtertje van 9 heeft op zondag 27 maart een hersinfarct gedaan. Rechts halfzijdig verlamd en ze kan niet meer praten. We zijn nu bijna 10 dagen verder en ze krijgt gevoel terug in haar rechterbeen, maar haar armpje hangt er zielig bij. het is immens om als moeder niet te kunnen praten met je kind. ze is heel moedig en enorm gemotiveerd. ik hoop dat ze net zoals jullie hierboven beschrijven zo goed mogelijk hiervan herstelt. het lijkt me een eindeloze weg op dit moment en ik vind het heel moeilijk om te aanvaarden dat het leven van zo'n actief kind (ze zat op ballet en deed het goed) in 1 minuut helemaal op z'n kop kan staan.
groeten,
een bezorgde mama
Gast

Re: herseninfarct na waterpokken bij peuter

Bericht door Gast »

Ja dat is nog het moeilijkste .. het accepteren van het gebeurde...
Ik vond mezelf niet een overbezorgde moeder, maar die kant ga ik nu wel op als ik niet op let.

Ik probeer vol vertrouwen te blijven, maar het zal nooit meer onbezorgd zijn

Groeten Mascha
nooitgedagt
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mei 2011, 07:52

Re: herseninfarct na waterpokken bij peuter

Bericht door nooitgedagt »

hoi,

ik ben op mijn 3e jaar gevallen op een ijzeren putdeksel met mijn hoofd en heb hierdoor aan de linkerkant een beschadiging overgehouden zo werkt bij mij mijn linkerduim niet maar weet dat goed op te lossen door de vingers aan die hand en mijn linker been sleept regelmatig vooral als ik moe ben hiervoor heb ik aan mijn bovenbeen een soort corset/steun die weer om mijn heup zit
het corset vangt het slepen op zodat het niet echt opvalt.
op mijn fiets heb ik aan de rechterkant zo`n steuntje net als wielrenners hebben dat het fietsen makkelijker maakt vooral als links uitvalt.
Herseninfarct 2,5 jaar

Re: herseninfarct na waterpokken bij peuter

Bericht door Herseninfarct 2,5 jaar »

Mijn zoontje van 2,5 j heeft net 4 weken geleden een herseninfarct gehad waarschijnlijk door de waterpokken (5 maand voordien) en was rechtszijdig verlamd. Nu gaat het al zoveel beter. Hij loopt weer quasi normaal, en kan zijn rechterarm en -hand ook weer gebruiken zij het nog wat slapjes. Links krijgt nog voorrang. De dokters noemen het herstel indrukwekkend. Hij krijgt nu ook 3 keer per week een klein uurtje fysiotherapie en een aspirine per dag. De klap toen dit gebeurde was enorm. Hij spreekt weer oké en zijn mondje staat voor 99% weer recht. Geen spasmen. Het valt inderdaad bijna niet te aanvaarden als zoiets gebeurt. Mijn kindje was ongeveer nooit ziek en hij was zo'n sterk kereltje. Dan verwacht je dit niet. Maar na een week begon het herstel en kon ik mijn ogen ook bijna niet geloven. Als je het niet weet, merk je het niet meer. En hij lacht, gaat weer naar school nu en is weer zelfstandig. Ik weet dat ik heel erg dankbaar moet zijn. Het had zoveel erger gekund. Ik blijf wel overbezorgd en de schok zindert nog na.
Gast

Re: herseninfarct na waterpokken bij peuter

Bericht door Gast »

onze dochter is nu 4 maanden oud. Ze heeft 1 dag na de geboorte een herseninfarct gehad, een vrij groot infarct aan de linkerkant. Ze heeft als gevolg hiervan epileptische aanvallen die nu onder controle zijn met medicatie. Ook werkt haar schildklier te traag. De neuroloog verwachtte rechts uitval, maar wist niet in welke mate. Op dit moment ontwikkelt ze zich iitstekend, ze is rechts zelfs sneller dan links!! Ook kon ze met 1,5 maand haar hoofdje zelf rechthouden en met 3,5 maand rolde ze zich om. Ze ligt nu alweer 5 weken in het ziekenhuis omdat ze niet wilde drinken. De helft van haar leventje ligt ze al in het ziekenhuis. Mocht je het fijn vindn om te mailen, mijn mailadres is biancaatje87@hotmail.com ik wens je alvast heel veel sterkte met je zoontje!! Zoals gezegd, het geluk is dat de hersenen zich nog moeten ontwikkelen, er moeten nog banen gemaakt worden en er is nog ruimte in de andere delen om functies over te nemen, hopelijkk gebeurt dit bij jullie zoontje ook.
Liefs, bianca
Plaats reactie