Zelfstimulatie baby

Welkom op het kinderneurologie forum. Door het plaatsen van een berichtje op het forum kunt u in contact komen met andere kinderen en ouders. Let op dit is een open forum. Dit betekent dat iedereen uw geplaatste berichten kan lezen. Om een bericht te plaatsen moet u zich aanmelden
Andrea66

Re: Zelfstimulatie baby

Bericht door Andrea66 »

Onze ( pleeg)kleindochter heeft veel last van zelfstimulatieaanvallen.Ze is 16 mnd oud en in eerste instantie dachten we aan epilepsie maar de kinderarts gaf uiteindelijk een naam aan ons Zelfstimulatie angstaanvallen.
Ze is erg gespannen en heeft veel meegemaakt .
Op het forum ,zie ik vn oudere berichten staan .

Heeft er iemand tips voor mij hie ik hier mee om kan gaan
Grietjes oma Andrea
SaskiaVanneste

Bericht door SaskiaVanneste »

Onze dochter heeft ook zo een aanvallen. Heb ik dus nu via deze site en forum zelf ontdekt. Wij dachten eerst dat ze ergens pijn of last van' had omwille van' het luide kreunen en soms bijna wenen. nu vroeg ik me af of hzt wel degelijk zelfstimulatie is? Want ik merk op uit de meeste omschrijvingen en filmpje dat dit in ruglig gebeurt, van onze dochter is dit altijd half op knieën mzt buik op de grond of soms op handen en knieën.
Zijn hier nog mensen waarvan ze op de buik ligt of op knieën en handen zit? Haar ene been is telkens gekruist over het andere en zijn volledig opgespannen.

Groetjes
Saskia
Marlin

Bericht door Marlin »

Hoi,

Voor mij is dit heel herkenbaar. Ons dochtertje is net 2 jaar geworden, en heeft last van stereotypie zo noemde ze dit bij de kinderfysio, sinds dat ze kan kruipen. Ze doet het voornamelijk met spanning, vermoeidheid, als ze niet lekker is. Ze wiegt eigenlijk zichzelf heen en weer op de grond en haar benen gekneld over elkaar heen. 1 handje vaak ongemakkelijk op de grond. Ze reageert wel, als ze heel moe is kunnen haar ogen gaan tollen. Maar ze is nog nooit weggevallen. Daarnaast heeft ze dit ook in de eetstoel en dan hangt ze vaak naar rechts en met haar hoofd beetje hangend, meer gespannen. De kinderfysio heeft gezegd dat ze hier echt vanzelf over heen moet groeien en dat afleiding werkt. Dat klopt ook echt alleen deze 2 dagen waren een ramp. We denken dat ze kiezen krijgt en dat dit nog meer spanning met zich meebrengt en ze komt bijna niet meer voorruit. Daarentegen heeft ze buiten nergens last van. Wij zitten ook te kijken om
eens naar de osteopaat te gaan. Heeft iemand hier ervaring mee? Wij zijn zelf nooit naar de dokter geweest omdat ze zich goed ontwikkeld. Ik zou het fijn vinden om met iemand een beetje te sparren die dit ook herkend. Voor ons is het heel normaal en wij op het kinderdagverblijf doet ze het ook super goed maar ik heb het gevoel dat ze dan zoveel spanning op haar lichaam heeft dat het soms wel zielig lijkt. Als ik haar oppak wil ze er wel liever in blijven zitten dus dan denk ik toch dat ze het fijner vindt dan wij denken.

Gr, Marlin
Mama van Renée

Bericht door Mama van Renée »

Dag iedereen,

Ik kon wel huilen bij het lezen van dit forum. Eindelijk herkenning!

Ons dochtertje 'schuurt' sinds haar 4 maanden. Schuren is de naam die wij er aan hebben gegeven. Het lijkt op seksuele bewegingen, dus het ziet toch allemaal een beetje vreemd en we krijgen ook wel reactie vanuit onze omgeving. Ze doet dit vooral in haar eetstoel, autostoel, buggy of als ze op een gewoon stoeltje zit en sinds deze week ook in een soort hurk-houding gewoon op de grond. Ondertussen is ze al bijna 2,5 jaar en hebben wij al meerdere pediators geraadpleegd. We hebben nergens hulp of een diagnose gekregen, het woord zelfstimulatie-aanval is nooit gevallen, we worden doorgestuurd naar andere dokters, o.a. homeopathie en zelfs naar een centrum voor Autisme.

Dit gedrag bepaalt enorm ons leven. Wij proberen geen lange auto-ritten te maken met haar of grote wandelingen in de buggy, soms moeten we haar al rechtstaand eten geven omdat het anders niet lukt. Ze schuurt zodanig erg dat haar poepje open ligt. We hebben al zoveel dingen geprobeerd. Andere pampers, andere doekjes, ander wasmiddel. We weten ook niet goed hoe we moeten reageren. Aangeven dat haar gedrag niet kan? Straffen? Afleiden? Of juist negeren? Er lijkt alleszins niets te werken.

Ik kan totaal geen aanleiding vinden. Soms denken we dat ze het meer doet bij ziekte, vermoeidheid of stress maar eigenlijk is er geen duidelijke lijn in te vinden.

Kan iemand mij zeggen waar ik wel terecht kan? Moeten we hiermee dan naar een dienst neurologie? Het kinderdagverblijf maakt zich ernstige zorgen en zegt dat ze zo niet kan starten op school. Ze doet het zo vaak en stopt dan met eten, spelen, communiceren, ze zeggen dat het haar ontwikkeling in de weg staat.

Heel vreemd detail, deze zomer heeft ze het plots in bijna 4 weken geen enkele keer gedaan. Sinds ze terug gaat naar het kinderdagverblijf gaat is het helemaal terug en erger dan ooit.

Wie kan mij helpen aub,

Liefs van een wanhopige mama
emlichheimer

Bericht door emlichheimer »

Mama van Renée schreef: 27 aug 2021, 14:45 Dag iedereen,

Ik kon wel huilen bij het lezen van dit forum. Eindelijk herkenning!

Ons dochtertje 'schuurt' sinds haar 4 maanden. Schuren is de naam die wij er aan hebben gegeven. Het lijkt op seksuele bewegingen, dus het ziet toch allemaal een beetje vreemd en we krijgen ook wel reactie vanuit onze omgeving. Ze doet dit vooral in haar eetstoel, autostoel, buggy of als ze op een gewoon stoeltje zit en sinds deze week ook in een soort hurk-houding gewoon op de grond. Ondertussen is ze al bijna 2,5 jaar en hebben wij al meerdere pediators geraadpleegd. We hebben nergens hulp of een diagnose gekregen, het woord zelfstimulatie-aanval is nooit gevallen, we worden doorgestuurd naar andere dokters, o.a. homeopathie en zelfs naar een centrum voor Autisme.

Dit gedrag bepaalt enorm ons leven. Wij proberen geen lange auto-ritten te maken met haar of grote wandelingen in de buggy, soms moeten we haar al rechtstaand eten geven omdat het anders niet lukt. Ze schuurt zodanig erg dat haar poepje open ligt. We hebben al zoveel dingen geprobeerd. Andere pampers, andere doekjes, ander wasmiddel. We weten ook niet goed hoe we moeten reageren. Aangeven dat haar gedrag niet kan? Straffen? Afleiden? Of juist negeren? Er lijkt alleszins niets te werken.

Ik kan totaal geen aanleiding vinden. Soms denken we dat ze het meer doet bij ziekte, vermoeidheid of stress maar eigenlijk is er geen duidelijke lijn in te vinden.

Kan iemand mij zeggen waar ik wel terecht kan? Moeten we hiermee dan naar een dienst neurologie? Het kinderdagverblijf maakt zich ernstige zorgen en zegt dat ze zo niet kan starten op school. Ze doet het zo vaak en stopt dan met eten, spelen, communiceren, ze zeggen dat het haar ontwikkeling in de weg staat.

Heel vreemd detail, deze zomer heeft ze het plots in bijna 4 weken geen enkele keer gedaan. Sinds ze terug gaat naar het kinderdagverblijf gaat is het helemaal terug en erger dan ooit.

Wie kan mij helpen aub,

Liefs van een wanhopige mama
Je hebt een privé bericht!
Plaats reactie