Jactatio Capitis - Hoofdbonken in slaap

Welkom op het kinderneurologie forum. Door het plaatsen van een berichtje op het forum kunt u in contact komen met andere kinderen en ouders. Let op dit is een open forum. Dit betekent dat iedereen uw geplaatste berichten kan lezen. Om een bericht te plaatsen moet u zich aanmelden
Plaats reactie
Griets

Jactatio Capitis - Hoofdbonken in slaap

Bericht door Griets »

Mijn zoon van 9 jaar schud al sinds zijn geboorte zichzelf in slaap door heen -en weer bewegingen te maken met zijn hoofd. Ook tijdens zijn slaap herbegint hij vaak opnieuw heen en weer te schudden. Ik heb nu opgezocht dat dit Jactiatio Capitis heet. Ik lees vooral dat het normaal vanzelf zou verdwijnen vanaf 4 jaar. Mijn zoon is nu 9 jaar oud. Zijn er nog ouders met kinderen die dit doen? Wat kan je eraan doen? Ik hoop dat hij er gewoon geen last van heeft eenmaal hij ouder wordt. Vandaar mijn vraag... alvast bedankt.
whoepdais

Re: Jactatio Capitis - Hoofdbonken in slaap

Bericht door whoepdais »

Hier een meisje van 15 maanden (dus zeker nog geen 4 jaar of ouder) Ze bonkt overdag en snachts en lijkt het als fijn en prettig te ervaren. Ze lacht erbij en maakt vrolijke geluiden.

Toen ik het haar voor het eerst zag doen was ze een maand of 7 en deed het liggend in bed. Later is ze het zittend gaan doen en nu zelfs op handen en knieën. Wanneer ze ligt, bonkt ze ook wel eens met haar benen het ritmisch geluid. Vaak tussen half 3 en half 5 snachts.

Wat mij opvalt is dat ik er meer last van heb dan zij zelf. Ze is overdag een vrolijk, actief meisje en erg leergierig en ondernemend.

Het hoofdbonken neemt toe wanneer ze minder prettig in haar vel zit of in een ontwikkelingperiode zit.

Ik heb haar in een campingbedje liggen zodat ze zich niet bezeerd.

Ikzelf heb tot na mijn 4e levensjaar ook gebonkt. Maar dan op kinderen mate. Geen idee hoe ik deed voor mijn 4e levensjaar, maar tot op heden lukt het me wel eens niet om in slaap te komen en dan bonk ik mijn hoofd ritmisch op de kussen. Vaak ritmisch met het muziek mee. Ben dan druk in mijn hoofd, en een zeer actieve gedachtengans. Op die manier val ik dan uiteindelijk in slaap.

Omdat mijn dochter nog zo jong is, kan ik je niet voorzien van advies. Wel ben ik een type om het haar en mijzelf dragelijk te maken en opzoek naar oplossingen.

Ikzelf heb een lichte vorm van autisme en in mijn familie schuilt ook autisme dus verwacht ik dat mijn dochter langer door gaat dan de '4jaar grens' ..

De echte oorzaak zou ik niet kunnen aanwijzen, maar probeer de schade te voorkomen door rondom het bed 'stoot' vrij te maken.

Met vriendelijke groet.
rkamp

Re: Jactatio Capitis - Hoofdbonken in slaap

Bericht door rkamp »

Mijn zoontje van 2,5 jaar bonst ook voor het slapengaan en bij het wakker worden. Het begon met alleen hoofdbonzen toen hij een maand of 8/9 was en is inmiddels uitgegroeid tot op handen en knieën tegen het hoofdbord stoten geworden ('body rocking'?) met daarbij een ritmisch geluid. Soms zie ik hem op de babycam ook ritmisch met zijn benen op het bed tikken als hij bijna slaapt.

Mijn zoontje slaapt in een slaapzak zonder dekens (is hij te beweeglijk voor). Aan beide zeiden hebben we een half matras in een wasbare hoes tegen het hoofd-/voetenbord gespannen met een spanband zodat het bonzen geen letsel veroorzaakt en ook minder herrie maakt (want dat werd ook een probleem naarmate hij ouder werd). Het bedje schuift soms door de kamer en barricaderen we ook wel eens, maar altijd zo dat hij er zelf niet bij kan. Hij is namelijk ook al eens naar het gordijn toe gebonkt met zijn bedje en is toen ingewikkeld in het gordijn in slaap gevallen (wat best gevaarlijk was).
Op vakantie zorgen we altijd dat het campingbedje niet weg kan schuiven (spanbanden mee).

We hebben al heel lang een vast slaapritueel maar toch bonst ons zoontje altijd. Hij lijkt er zelf weinig last van te hebben en bonkt bij fases meer/minder. Daar is eigenlijk geen pijl op te trekken.

Ikzelf draaide als kind (en nu nog soms) mijn hoofd ritmisch van links naar rechts op het kussen of wiegde met mijn hele lijf om mijzelf in slaap te krijgen. Mijn zoontje heeft het dus niet van een vreemde en zal het waarschijnlijk ook tot na zijn 5e jaar nog wel doen (hoewel ik voor hem hoop dat het wel iets minder wordt want ik weet niet hoe hij dit gebons kan blijven doen als hij zijn ledikant en peuterbed ontgroeid is).

Zolang ze er zelf geen last van hebben en je kunt zorgen dat je kind veilig kan slapen, zou ik me geen zorgen maken.
Plaats reactie