Jactatio Capitis - Hoofdbonken in slaap

Welkom op het kinderneurologie forum. Door het plaatsen van een berichtje op het forum kunt u in contact komen met andere kinderen en ouders. Let op dit is een open forum. Dit betekent dat iedereen uw geplaatste berichten kan lezen. Om een bericht te plaatsen moet u zich aanmelden
Plaats reactie
Griets
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 aug 2020, 18:15

Jactatio Capitis - Hoofdbonken in slaap

Bericht door Griets »

Mijn zoon van 9 jaar schud al sinds zijn geboorte zichzelf in slaap door heen -en weer bewegingen te maken met zijn hoofd. Ook tijdens zijn slaap herbegint hij vaak opnieuw heen en weer te schudden. Ik heb nu opgezocht dat dit Jactiatio Capitis heet. Ik lees vooral dat het normaal vanzelf zou verdwijnen vanaf 4 jaar. Mijn zoon is nu 9 jaar oud. Zijn er nog ouders met kinderen die dit doen? Wat kan je eraan doen? Ik hoop dat hij er gewoon geen last van heeft eenmaal hij ouder wordt. Vandaar mijn vraag... alvast bedankt.
whoepdais
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 okt 2020, 05:58

Re: Jactatio Capitis - Hoofdbonken in slaap

Bericht door whoepdais »

Hier een meisje van 15 maanden (dus zeker nog geen 4 jaar of ouder) Ze bonkt overdag en snachts en lijkt het als fijn en prettig te ervaren. Ze lacht erbij en maakt vrolijke geluiden.

Toen ik het haar voor het eerst zag doen was ze een maand of 7 en deed het liggend in bed. Later is ze het zittend gaan doen en nu zelfs op handen en knieën. Wanneer ze ligt, bonkt ze ook wel eens met haar benen het ritmisch geluid. Vaak tussen half 3 en half 5 snachts.

Wat mij opvalt is dat ik er meer last van heb dan zij zelf. Ze is overdag een vrolijk, actief meisje en erg leergierig en ondernemend.

Het hoofdbonken neemt toe wanneer ze minder prettig in haar vel zit of in een ontwikkelingperiode zit.

Ik heb haar in een campingbedje liggen zodat ze zich niet bezeerd.

Ikzelf heb tot na mijn 4e levensjaar ook gebonkt. Maar dan op kinderen mate. Geen idee hoe ik deed voor mijn 4e levensjaar, maar tot op heden lukt het me wel eens niet om in slaap te komen en dan bonk ik mijn hoofd ritmisch op de kussen. Vaak ritmisch met het muziek mee. Ben dan druk in mijn hoofd, en een zeer actieve gedachtengans. Op die manier val ik dan uiteindelijk in slaap.

Omdat mijn dochter nog zo jong is, kan ik je niet voorzien van advies. Wel ben ik een type om het haar en mijzelf dragelijk te maken en opzoek naar oplossingen.

Ikzelf heb een lichte vorm van autisme en in mijn familie schuilt ook autisme dus verwacht ik dat mijn dochter langer door gaat dan de '4jaar grens' ..

De echte oorzaak zou ik niet kunnen aanwijzen, maar probeer de schade te voorkomen door rondom het bed 'stoot' vrij te maken.

Met vriendelijke groet.
Butterflywai
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mei 2022, 21:36

Re: Jactatio Capitis - Hoofdbonken in slaap

Bericht door Butterflywai »

Dag !

Mijn zoontje wordt bijna 4 en ik zit met mijn handen in het haar omdat hij nu weer maar anders heen en weer schud met zijn hoofd en armen en benen… hij heeft zijn ogen open en lijkt tegelijkertijd ook hele leuke dromen te hebben. Dit houdt 2-4 uur aan voor zijn slaap en soms in de nacht als hij “wakker” wordt?

Ik heb mijn zoontje zien slapen van 23:00 -5:00. Daarvoor en daarna dus met ogen open en flink gewiebel horen lachen en brullen en draaien. En overdag toch wel een super actief mannetje maar ik zie dat hij moe is en niet in slaap kan komen.

Is dit toch iets anders? En wat vertel ik de huisarts waar ze op moeten onderzoeken?
Adebeer
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 sep 2023, 08:11

Re: Jactatio Capitis - Hoofdbonken in slaap

Bericht door Adebeer »

Hoi,

Het bericht is al een paar jaar oud en ik ben eigenlijk benieuwd hoe het verloop is gegaan. Mijn zoontje schud met zijn hoofd vanaf een paar maanden maar wordt nu bijna 6 en het neemt toe in alle hevigheid (hele lichaam schudden).

Mvg anita
Plaats reactie