Wie heeft ervaring met een MRI bij peuter (>2jaar)?

Welkom op het kinderneurologie forum. Door het plaatsen van een berichtje op het forum kunt u in contact komen met andere kinderen en ouders. Let op dit is een open forum. Dit betekent dat iedereen uw geplaatste berichten kan lezen. Om een bericht te plaatsen moet u zich aanmelden
Plaats reactie
Markus19
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2019, 12:15

Wie heeft ervaring met een MRI bij peuter (>2jaar)?

Bericht door Markus19 »

Hallo,

Ik ben de trotse vader van een dochter. Zij is inmiddels 26 maanden maar kan nog niet zelfstandig lopen. Zij is geboren met een congenitaal reductiedefect aan haar rechterarm; d.w.z. dat zij haar onderarm mist net na de elleboog. In eerste instantie hadden wij het idee dat ze gewoon 'wat later was met lopen' in vergelijking met andere kinderen omdat zij balans mist en ook een zekere mate van hypermobiliteit in haar heupjes heeft.
Foto's van haar heupen vertonen geen afwijkingen, verder heeft ze fysiotherapie via de Sint Maartenskliniek.
Zelfstandig klimmen (op de bank) en staan gaan inmiddels best goed. Maar wat betreft de grove motoriek en het praten heeft mijn dochter wel een zekere achterstand.
Echter omdat de afdeling Kinderneurologie Radboud en Hand-/armwerkgroep Sint Maartenskliniek geen directe oorzaak van zowel de motorische- als spraakachterstand kunnen aangeven, hebben ze ons als ouders een aanvullend onderzoek aangeboden in de vorm van: MRI scan zonder contrast, screening, onder narcose.
Nu vind ik dit persoonlijk nogal heftig voor een 'smurfje' van 2, om tot de conclusie te komen dat er wel/geen oorzakelijk verband is het tussen het later lopen en praten maar uiteraard wil ik ook het beste voor mijn dochter.
Zijn er ouders op dit forum die bekend zijn met het maken van MRI scan onder narcose bij een peuter van net iets meer dan 2 jaar? Ik zou graag jullie ervaringen horen.
Mochten er ouders zijn op dit forum waarvan hun kind een reductiedefect heeft (arm, been) dan ben ik benieuwd naar hun ervaringen hoe de ontwikkeling met name de eerste jaren is verlopen op het gebied van lopen en praten.

Groet,
Markus
Scarlett Sue
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:25

Re: Wie heeft ervaring met een MRI bij peuter (>2jaar)?

Bericht door Scarlett Sue »

Mijn zoontje heeft een MRI gehad toen hij 2 jaar en 4 maanden was. Hij kreeg een retardatie onderzoek. Daarnaast gaf hij erg vaak over zonder toen nog duidelijke oorzaak. (Mijn zoon is nu net 5 en we weten nu dat hij episodische ataxie type 2 heeft).Wij hebben toen ook heel erg getwijfeld of we dit moesten doen en ik vond het ook erg spannend. Uiteindelijk hadden we in overleg met de kinderarts toch besloten om voor de mri te gaan.
Alles is goed gegaan. Alleen het infuus zetten vond ie geen pretje. Er was een medewerker aanwezig die hem vermaakte en voor de nodige afleiding zorgde. Dit hielp enorm. In het ziekenhuis waren ze ook allemaal erg lief. Ook de mri zelf verliep goed. We mochten de hele tijd bij hem blijven. Van de narcose heeft hij gelukkig geen last gehad. Achteraf ben ik wel blij dat we het gedaan hebben. Overigens was er bij mijn zoontje niks gek op de mri te zien.
Succes.
Marietje
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2019, 15:05

Re: Wie heeft ervaring met een MRI bij peuter (>2jaar)?

Bericht door Marietje »

Och, zo jong nog...
Daar geen ervaring mee, onze zoon was 6 toen hij een MRI van hoofd en rug kreeg. Neuroloog wilde met narcose maar kinderarts heeft bepaald om het zonder te doen maar hij is wel voorbereid op eventuele narcose voor het geval dat het niet ging.
Het was allemaal heel spannend maar ik moet zeggen dat ze er in het ziekenhuis er geweldig mee om gingen. Eenmaal op de afdeling aanwezig kwam er een dame die alles ging uitleggen in kindertaal en alle stappen met onze zoon doorlopen heeft. Het zetten van het infuus was inderdaad het meest erge, die prik, maar is allemaal goed gegaan.
Onze zoon heeft het uiteindelijk zonder narcose ondergaan, 30 minuten er in gezeten. We mochten achter hem zitten en met een spiegeltje konden wij hem zien en hij ons, verder kreeg hij koptelefoon op met muziek.
Het is gelukt zonder narcose, hoewel de Neuroloog toch liever met had gehad.

Ik snap dat je twijfelt maar ik denk dat je als ouder het veel enger vindt dan je dochter. En je wil toch zo snel mogelijk dingen uitsluiten en weten welke richting je op moet.
SanneE
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 feb 2019, 12:29

Re: Wie heeft ervaring met een MRI bij peuter (>2jaar)?

Bericht door SanneE »

Onze zoon heeft afgelopen juli een MRI scan gehad hij was toen 2,5 jaar oud. Heel eerlijk? Het ging heel snel maar het was echt heel rot om te zien. Toen dat kapje op de neus ging voor de narcose raakte hij compleet over stuur. Mijn man moest hem met al zijn kracht in bedwang houden. Gelukkig viel hij snel in slaap en dan dat moment dat je dan je kind helemaal slap aan de dokters geeft en hij op die kille bank wordt gelegd, bah! Hoe hij er in ging zo kwam hij er ook weer uit. Schoppen, slaan en helemaal overstuur. Ben naast hem gaan liggen en vast gehouden. Na ongeveer 20 minuutjes werd hij rustig en kreeg hij een ijsje van de verpleegsters. Daarna was alles weer oké gelukkig en kon hij weer lachen.
Miss C
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jan 2019, 10:10

Re: Wie heeft ervaring met een MRI bij peuter (>2jaar)?

Bericht door Miss C »

Onze zoon was 19 mnd. Het is inderdaad heel spannend en narcose was via kapje bij mijn zoon. Het is zo gebeurd. Het geeft allicht meer duidelijkheid over de oorzaak. Helaas is er echter niets te veranderen aan een hersenbeschadiging of afwijking. Houd dat wel voor ogen. Je kan er ook voor kiezen om de MRI later te laten uitvoeren, wanneer kind wat ouder is. Die keuze is aan jou natuurlijk. Maar als ze jong zijn en onder verdoving zijn, zijn ze uiteraard ook niet bewust van wat er gebeurd. Veel succes.
Triesjess
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jul 2022, 22:16

Re: Wie heeft ervaring met een MRI bij peuter (>2jaar)?

Bericht door Triesjess »

Hoi!
Hier een moeder van een kindje dat met 11 maanden een MRI kreeg.. mega spannend maar hij was vreselijk dapper en is goed gegaan. Weet niet of hij het allemaal snapte, maar met kapje op bij de narcose was hij redelijk rustig.
Plaats reactie