Algehele ontwikkelingsachterstand zonder diagnose

Welkom op het kinderneurologie forum. Door het plaatsen van een berichtje op het forum kunt u in contact komen met andere kinderen en ouders. Let op dit is een open forum. Dit betekent dat iedereen uw geplaatste berichten kan lezen. Om een bericht te plaatsen moet u zich aanmelden
Plaats reactie
JoRos
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2019, 12:02

Algehele ontwikkelingsachterstand zonder diagnose

Bericht door JoRos »

Mijn dochter is 10 jaar en heeft een algehele ontwikkelingsachterstand. Ze zit nu voor vierde jaar op speciaal onderwijs. Uiterlijk is er niets aan haar te zien en is ze juist een mooi meisje. Van binnen is ze echter 3 jaar jonger als haar echte leeftijd en het gat met leeftijdsgenoten wordt steeds groter. Ik vind het spannend hoe haar toekomst eruit zal gaan zien. Qua zelfredzaamheid gaat het goed, maar zal ze zelfstandig kunnen leven? Hoe gaat t verder met vriendschappen etc. Ik merk dat ik het lastig vindt dat ze nu echt groter wordt, wel verder ontwikkeld in interesses, maar ook nog zo jong is in wat ze aankan. Ze is snel boos ( ook snel weer over) en heeft een grote invloed op ons gezinsleven. Iemand die dit herkend?
Gr Jo
Froukepouk
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2019, 10:49

Re: Algehele ontwikkelingsachterstand zonder diagnose

Bericht door Froukepouk »

Hallo JoRos,
Wat ik herken is een kind met een ontwikkelingsachterstand. Onze zoon heeft inmiddels een diagnose van een zeldzaam syndroom. En de vragen die je stelt...die herken ik ook. Dat steeds zichtbaarder wordt dat je kind zich toch anders ontwikkelt dan leeftijdgenoten. Vriendschappen, sociale contacten, sport...het gaat allemaal niet vanzelf en vraagt van jou als ouder meer zoekwerk, je kind aan de hand nemen.
En dit vraag ook iets extra's van de andere leden van het gezin terwijl je tegelijk je kind niet teveel wilt beschermen, ze moet immers ook leren delen, overleggen, wachten etc....
Plaats reactie