Breath holding spell

Welkom op het kinderneurologie forum. Door het plaatsen van een berichtje op het forum kunt u in contact komen met andere kinderen en ouders. Let op dit is een open forum. Dit betekent dat iedereen uw geplaatste berichten kan lezen. Om een bericht te plaatsen moet u zich aanmelden
Plaats reactie
Densie
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jan 2019, 16:39

Breath holding spell

Bericht door Densie »

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en heb eerst even gezocht op het onderwerp. Heb er niet zoveel over gevonden dus ik wilde door dit bericht te plaatsen kijken of er meerdere mensen zijn die hun ervaring zouden willen delen.

Vanmorgen heeft mijn dochtertje van 12 maanden waarschijnlijk het Breath holding spell gehad. Het was voor mij onbekend dus dit was ontzettend schrikken, ik dacht echt dat het helemaal mis zou gaan. Ik hoop eigenlijk dat het niet meer gaat voorkomen maar hoe is dit bij anderen? Wat doen jullie als het wel voorkomt?

Alvast bedankt,
Groetjes Denise
mama2008
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2019, 09:10

Re: Breath holding spell

Bericht door mama2008 »

Hallo Denise,

Ik heb dit ook met mijn dochter zij is nu 10 jaar.
Ze heeft een verstandelijke beperking.
Toen ze klein was werd ze slap spierwit en kreeg blauwe lippen.
Ik heb een zeer traumatische bevalling gehad en dit was heel moeilijk in mijn beleving was ik heel bang haar te verliezen.
Mijn advies blijf kalm en spreek haar rustig toe maak oogcontact en laat haar mee ademen met je.
Of als dat niet lukt een ijsblokje op haar pols om schrik te veroorzaken maar,bespreek dit ook met een arts.
Sterkte .
patje
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mar 2019, 15:27

Re: Breath holding spell

Bericht door patje »

Hallo,
onze dochter van bijna 2 heeft de white spells, ook wel reflex anoxic seizure genoemd.
Als ze flauwvalt loopt ze wit aan ipv blauw. Eerste keer was bij het van de trap vallen op stenen vloer, daarna bewusteloos en heb uiteraard toen meteen 112 gebeld, maar ze kwam gelukkig bij. Daarna steeds vaker met vallen op hoofd en dus doorverwijziging kinderarts gehad om epilepsie uit te sluiten. Blijkt 'gelukkig' toch RAS. Ze valt steeds vaker flauw, van 1x per 3 maand, naar 1x pm, naar nu 1x pw. Zal hopelijk aan de peuterhormonen liggen. Ze valt dus voornamelijk flauw bij pijn aan het hoofd, maar laatst viel ze ook flauw van het harde huilen. Ik zie haar wel vaker bij het huilen te weinig ademen en dat ze daar dan moeilijk mee heeft. Dit was eerste keer dat ze er echt van flauw viel.

Succes ermee!
Kimt
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:17

Re: Breath holding spell

Bericht door Kimt »

Mijn zoontje heeft dit ook, vond het ook vreselijk eng de eerste keer...

@patje, hoe is het bij jullie uiteindelijk uitgesloten dat het niet wat anders is? Twee weken terug kreeg ik hem niet meer wakker voor bijna 10 minuten en sindsdien begin ik wat aan mijn eigen diagnose te twijfelen :)
Liendel
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 aug 2022, 19:09

Re: Breath holding spell

Bericht door Liendel »

Mijn zoontje van 20 maanden heeft het nu ook 2 keer in 2 weken gehad. Hij wordt boos, stopt met ademen, loopt blauw aan en wordt slap en valt weg. Ik ben vooral op zoek naar wat jullie doen of welke reactie jullie geven als het voorkomt want blazen in gezicht helpt niet echt.. ik ben bang dat ik situaties uit de weg zal gaan om dit niet nog eens mee te maken.

Thx!
Nathaliejacobse
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 okt 2022, 18:17

Re: Breath holding spell

Bericht door Nathaliejacobse »

Mijn zoon (nu 11mnd) heeft ook Breath holding spells met regelmaat. Nu is het bij hem dus zo dat hij er soms ook nog een epileptische aanval achteraan krijgt. Laatst kwam hij hier niet zelf uit en heeft hij meer dan een half uur een insult gehad (wat hersenschade kan veroorzaken)

Even het zuurstof te kort door de bhs is dus een trigger voor een insult. Zijn er meer mensen die dit herkennen? Ik heb nu een andere moeder gevonden die dit ook heeft meegemaakt met haar zoon. Ze is huisarts en heeft dit zelf nog nooit mee gemaakt op haar spreekuur. Ook de kinderartsen in het ziekenhuis komen het eigenlijk niet tegen.
Ik heb nu noodmedicatie gekregen voor als hij er weer niet zelf uit komt. Dit moest ik vandaag weer gebruiken.

Is dit voor iemand herkenbaar?

Ik merk dat ik op eieren loop en heftige emoties bij mijn zoon probeer te voorkomen. Hoe ga ik hier op een gezonde manier mee om? Hoe vind ik de balans?
Nathaliejacobse
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 okt 2022, 18:17

Re: Breath holding spell

Bericht door Nathaliejacobse »

Deze reacties zijn al een aantal jaren geleden zie ik. Hoe is het nu met jullie en de kinderen?
LoisBrown
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 okt 2022, 00:50
Locatie: UK
Contacteer:

Re: Breath holding spell

Bericht door LoisBrown »

Mijn zoontje van 20 maanden heeft het nu ook 2 keer in 2 weken gehad.
Plaats reactie