wat te doen?

Welkom op het kinderneurologie forum. Door het plaatsen van een berichtje op het forum kunt u in contact komen met andere kinderen en ouders. Let op dit is een open forum. Dit betekent dat iedereen uw geplaatste berichten kan lezen. Om een bericht te plaatsen moet u zich aanmelden
Plaats reactie
Tuurke
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 nov 2018, 14:02

wat te doen?

Bericht door Tuurke »

Hallo,
Mijn zoontje van 8 jaar loopt momenteel voor 100% op zijn tenen. Wij wonen in België en zijn reeds maanden bezig met therapie. Het mag niet echt baten. Daar mijn zoon dit al te lang doet ( op zijn tenen lopen) is het voor hem heel lastig om dit aan te wennen. We oefenen waar we kunnen en wanneer. Proberen er spelletjes van te maken. Uit zichzelf vergeet hij dit en loopt binnen 1 minuut op zijn tenen. Zelfs als hij op zijn rug ligt zullen zijn tenen nog niet eens naar boven wijzen. Hij slaapt zelfs met zijn tenen naar beneden.

Zelf een afspraak maken in het ziekenhuis om scans te maken om vervolgens in een traject te stappen. Nu zie ik geen vooruit gang. Met alle respect voor de kinesist die we hebben. Maar een 30 min per week schiet niet op.

Mvg
Chantal
Marietje
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2019, 15:05

Re: wat te doen?

Bericht door Marietje »

Mijn zoon (7) heeft ook tenenloop. Ons is dit op gaan vallen toen hij 4 jaar was maar huisarts zag er geen probleem in. Uiteindelijk toch bij een fysiotherapeut terecht gekomen en na een half jaar therapie vond zij toch nodig dat hij doorgestuurd werd naar een kinderrevalidatiearts.
Aldaar heeft hij een Multi Disciplinair Onderzoek gekregen waaruit een aantal zorgpunten kwamen maar niets met een significante verklaring.
Middels de revalidatiearts zijn we bij de Neuroloog terecht gekomen, zij dacht aan een eventueel verborgen open rug, maar MRI van hoofd en rug wezen niets uit, alles was goed.
Van daaruit een exoom sequencing onderzoek gedaan, hier is wel iets uitgekomen. De Neuroloog wilde nog uitsluiten of het HSP (Heredetaire Spasticiteit Paraparese) kon zijn. Er is niet heel direct HSP uitgekomen maar wel een afwijking op een gen wat gerelateerd is aan dergelijke spieraandoeningen.

Onze zoon heeft voor het tenenlopen fysiotherapie, eerstelijns en afgewissels met soms intensievere therapie in het revalidatiecentrum. En naast therapie heeft hij koolstofplaten in zijn schoenen liggen wat tenenlopen bemoeilijkt gepaard met steunzolen.
Maar in de 2/2,5 jaar die wij nu bezig zijn is zijn tenenloop niet gecorrigeerd, niet vanuit hemzelf, enkel door de koolstofzooltjes proberen we het tegen te gaan.
Toevallig zat bij hem op de zwemles nog een kindje die ook tenenloop had. Dit jongetje hebben ze in redressiegips gezet en dat heeft wel geholpen, maar enkele weken na de redressiegips kwam het tenenlopen ook weer terug.
Plaats reactie