Ziektebeelden

Neurologische woordenlijst

Voorhoornaandoeningen

ALS

ALS is een neurodegeneratieve aandoening. Hierbij is niet alleen de voorhoorncel aangedaan, maar ook de pyramidebaan. Het is dus een aandoening van zowel het perifere als het centrale zenuwstelsel

Kenmerkend voor ALS zijn motore symptomen. Sensibele symptomen horen niet bij ALS !!

De eerste klachten kunnen ontstaan in een arm, in het gezicht (bulbair) of in een been. De klachten kunnen aan twee kanten van het lichaam aanwezig zijn, maar zijn vaak asymmetrisch.

ALS is een progressieve aandoening.

De diagnostiek bestaat uit het aantonen van stoornis van zowel het centrale als het perifere zenuwstelsel en het uitsluiten van andere aandoeningen die veel op ALS kunnen lijken.

Er bestaat een familaire vorm van ALS. Hierbij lukt het om bij 2/3 van de patienten een fout in het DNA aan te tonen die verantwoordelijk is voor het ontstaan van ALS.

Sensibele symptomen, autonomen symptomen en oogbewegingsstoornissen horen niet bij ALS en betekenen dat er gezocht moet worden naar een andere diagnose.

Bij oranje vlaggen is de diagnose ALS wel mogelijk, maar is het verstandig om te zoeken of er toch geen sprake is van een andere aandoening.

ALS is helaas niet te genezen. Met het medicijn riluzole kan het ziektebeloop met enkele maanden vertraagd worden.

Het is belangrijk dat patienten met ALS behandeld worden door een multidisciplinaire team met diverse professionals met ervaring met ALS

De behandeling van ALS is symptomatisch. vaak bestaan er meerdere behandelopties en bekijken de persoon met ALS en de behandelaar welke behandeling het beste past in de specifieke situatie van de persoon met ALS.

ALS is een progressieve aandoening.

Spinale spieratrofie

Polio

Polio is een ziekte die zorgt voor schade aan de motore voorhoorncel. Door vaccinatie (DKTP-vaccin) komt deze ziekte niet meer voor in Nederland sinds 1993.

Er zijn in Nederland nog veel patienten die als kind polio hebben gehad. De helft van de patienten krijgt toename van klachten zonder dat hiervoor een goede verklaring te vinden is. Dit wordt het postpolio syndroom genoemd.

Zeldzame voorhoornaandoeningen

Laatst bijgewerkt: 9 april 2016