Voorstellen en vraag over spraakachterstand

Welkom op het kinderneurologie forum. Door het plaatsen van een berichtje op het forum kunt u in contact komen met andere kinderen en ouders. Let op dit is een open forum. Dit betekent dat iedereen uw geplaatste berichten kan lezen. Om een bericht te plaatsen moet u zich aanmelden
Plaats reactie
Cornelius
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2020, 12:20

Voorstellen en vraag over spraakachterstand

Bericht door Cornelius »

Hallo allemaal,
Ik ben de vader van Wouter, hij is bijna 6 jaar. Hij heeft een globale ontwikkelingsachterstand met een IQ van 57. Oorzaak onbekend, klein stukje DNA ontbreekt maar niemand weet wat daarvan de betekenis is. Tot nu toe was zijn achterstand op alle fronten ongeveer gelijk maar deze maand is gebleken dat zijn spraak het laatste jaar is achtergebleven bij de rest van zijn ontwikkeling. Hij kan zeggen wat hij wil hebben of nodig heeft in heel korte zinnetjes en begrijpt veel maar een gesprekje met hem is niet mogelijk. Hij kan je niet vertellen wat hij heeft gedaan, wat hij denkt of vindt. Hij heeft geen psychische stoornis als autimse oid.
Logopedie beperkt zich tot uitbreiding woordenschat en grammatica en dat lukt wel maar een gesprekje aangaan is onmogelijk. We weten niet wat er in hem omgaat. Gelukkig is hij bijna altijd blij en vrolijk.

We zouden zo graag eens in contact komen met iemand die ons kan helpen wat verder met hem te kunnen communiceren dan "Ik wil dit of dat ..."
Wij wonen in Laar, Duitsland, ruim 1 km over de grens bij Coevorden.

Dank voor jullie evt. tips.
Lindsey135
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2020, 19:24

Re: Voorstellen en vraag over spraakachterstand

Bericht door Lindsey135 »

Hallo,

Ik heb een zoontje van bijna 4 jaar met een ontwikkeling achterstand van 2 jaar ongeveer zonder diagnose.
Bij hem is zijn spraak nu pas opgang aan het komen. Wij werken met SMOG gebaren zodat hij zich kan uitdrukken. Ik weet niet of jullie dit als geprobeerd hebben? Het is spreken met ondersteuning van gebaren.

Groetjes.
Alet
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2020, 21:45

Re: Voorstellen en vraag over spraakachterstand

Bericht door Alet »

Hoi!
Mijn zoon heeft ook een globale ontwikkelingsachterstand en wij hebben een reeks dvd's van Lotte en Max waarmee ons gezin gebaren taal leert. Mijn zoon is 2 en spreekt nog niet, maar het geeft wel extra interactie wanneer we dit gebruiken.
Ze zijn online te bestellen.
Groetjes Aletta
sitiga6391
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2024, 04:18

Re: Voorstellen en vraag over spraakachterstand

Bericht door sitiga6391 »

This is truly heartbreaking to hear that Wouter is facing developmental challenges. Wishing Wouter and his family good health and optimism in overcoming difficulties. Hopefully they will soon find the necessary help to improve their communication with Wouter and overcome the limitations in chatting with him. Hope all the best things will come to them!
i take iq test free!
Plaats reactie