Nachtangst of driftbui?

Welkom op het kinderneurologie forum. Door het plaatsen van een berichtje op het forum kunt u in contact komen met andere kinderen en ouders. Let op dit is een open forum. Dit betekent dat iedereen uw geplaatste berichten kan lezen. Om een bericht te plaatsen moet u zich aanmelden
Plaats reactie
Evie1986
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jul 2019, 20:53

Nachtangst of driftbui?

Bericht door Evie1986 »

Mijn zoon van 3,5 lijkt nachtangst te hebben, maar het is ook een heel temperamentvol jochie...
Nu gaat het beter, maar hij heeft een periode gehad (ruim 1 jaar) dat hij soms wel 3 a 4 driftbuien op 1 dag had van gemiddeld 30 minuten..
Nu heeft zo'n nachtangst best wat overeenkomsten met driftigheid vind ik en vind ik het lastig te beoordelen of hij nou boos wakker is geworden of het toch een nachtangst betreft.
Gisteravond dacht ik: oh het is weer zo'n nachtangst dus ik laat het met rust (al had mijn man hem inmiddels al wel wat aandacht gegeven), maar hij werd dus op een gegeven moment wakker.
En nou is mijn vraag eigenlijk: kan een kind wakker worden uit een nachtangst? Of is hij gewoon al die tijd boos wakker geweest en was ik in de veronderstelling dat hij een nachtangst had...in een boze bui is het namelijk ook erg lastig contact met hem te krijgen..
En hoe zou ik een verschil kunnen zien tussen een nachtangst en boosheid?
Graag krijg ik tips en ideeën :)
Miep
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2019, 11:28

Re: Nachtangst of driftbui?

Bericht door Miep »

Hoi,

wij hebben 2 zonen, een van 5,5 en een van 4. Die van 5,5 heeft driftbuien gehad toen hij rond de 3-4 jaar was, ook geen contact mee te krijgen. Is vanzelf over gegaan. Heeft daarna nachtangsten gehad, rond 4,5-5 jaar, geen contact mee te krijgen, troosten en sliep daarna weer verder. Is ook vanzelf over gegaan. Nu met 5,5 slaapt hij goed, en door, geen nachtmerries of nachtangsten meer.
Ik denk dat er wel een wezenlijk verschil is tussen een 'wakkere driftbui' en een nachtangst tijdens het slapen. Die nachtangst komt namelijk ongeveer 1,5-2 uur nadat ze in slaap gevallen zijn, bij ons exact op hetzelfde tijdstip iedere avond. Dus, als je zoon al sliep, en dan ineens overstuur wakker wordt, dan is het een nachtangst denk ik.

Ons tweede zoontje van 4 heeft sinds 8 maanden ongeveer nachtangsten, althans, een tijdje gehad. Maar, hij was wel vaak wakker (in de loop van de avond) en riep dat hij bang was. Dus nachtmerrie of nachtangst? Geen idee. Nu sinds een aantal weken heeft hij nachtmerries, midden in de nacht. Dan wordt hij wakker en wil bij ons in bed. Of hij gilt het hele huis bij elkaar. Bijna iedere nacht.En hij zegt dat hij bang is. Maar kan niet aangeven waarvoor of waarom.
Hij is een vrolijk kind, overdag geen problemen, soms baldadig en wild en dan treden we streng op, maar wij denken niet dat hij traumatische ervaringen heeft. Dus waar komen die nachtmerries vandaan? En, wat te doen?
Inekewvm
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 okt 2019, 14:25

Re: Nachtangst of driftbui?

Bericht door Inekewvm »

Onze dochter en ook zoon hebben pavor nocturnus gehad. Ik weet niet meer precies hoe oud ze waren maar zal rond 2-3 jaar oud zijn geweest. Vooral met zoon was het erg. Hij gilde en trapte en schreeuwde “los” en “nee”. We konden hem niet vast houden, overstrekte helemaal en dan trapte hij zichzelf de hele kamer door. Op een gegeven moment werd hij iets rustiger en als ik dan ervoor zorgde dat speentje en knuffel in de buurt waren, dan pakte hij die en ging slapen. Ze zijn er beiden overheen gegroeid, maar het is vreselijk om te zien.
Plaats reactie